Kupno nowego samochodu to inwestycja mająca długoterminowe konsekwencje. Dlatego przy zakupie warto uwzględnić kilka kluczowych eksploatacyjnych pozycji kosztowych. Kwestie, które powinny mieć znaczenie podczas ostatecznej decyzji to potwierdzona niezawodność modelu, niska przewidywana utrata wartości, wysokie parametry techniczne i eksploatacyjne auta, czy poziom wyposażenia w cenie bazowej samochodu. Zgodnie z raportem Eurotaxglass Opel Movano uzyskał najniższe koszty użytkowania w swojej klasie.

TCO- co to jest

Coraz częściej można się spotkać z akronimem TCO. Co to znaczy i czego on dotyczy? TCO to anglojęzyczny skrót określenia to skrót od anglojęzycznego określenia „Total Cost of Ownership”. Jest to ogół kosztów związanych z eksploatacją samochodu służbowego. TCO obejmuje zarówno koszty bezpośrednie jak i pośrednie. Wśród kosztów bezpośrednich, które łatwo jest zdefiniować, znajduje się m.in.: zakup paliwa, ubezpieczenie, koszty przeglądów serwisowych czy napraw mechanicznych, koszty ogumienia, amortyzacja itp.

Z kolei koszty pośrednie, to szeroko rozumiana administracja bądź zarządzanie flotą aut. Należą do nich np.: koszty personalne działu floty, koszty systemu informatycznego czy koszty podejmowania decyzji.
Dzięki temu jesteśmy w stanie w miarę precyzyjnie określić główne grupy wydatków związanych z obsługą samochodów, a tym samym lepiej planować ich ograniczenia.

Dlaczego TCO jest tak ważne dla osób prowadzących własną działalność

Zdecydowana większość osób podczas wyboru samochodu największą uwagę poświęca jego cenie, nie kalkulując późniejszych wydatków. Jednak podczas zakupu samochodu warto porównywać nie tylko cenę wyjściową, parametry i wyposażenie, ale również całkowity koszt użytkowania pojazdu w perspektywie późniejszych wydatków. Dzięki temu, nasza decyzja będzie tą właściwą.

Zakup nowego samochodu, szczególnie użytkowego, to inwestycja mająca długoterminowe konsekwencje. Dlatego podczas wyboru auta, obok ceny zakupu warto uwzględnić kilka kluczowych kosztowych pozycji eksploatacyjnych.
Jak podpowiadają eksperci, kwestie, które mają szczególne znaczenie podczas ostatecznej decyzji to potwierdzona niezawodność modelu, przewidywana utrata wartości, parametry techniczne i eksploatacyjne auta oraz poziom wyposażenia w cenie bazowej samochodu. Istotą są całkowite koszty użytkowania naszego narzędzia pracy, czyli również wydatki związane z utratą wartości, zużyciem paliwa, serwisowaniem, częściami eksploatacyjnymi czy ubezpieczeniem samochodu, bo one decydują o wysokości naszej inwestycji przez kilka kolejnych lat.

Flota samochodowa- na co zwrócić uwagę

Przedsiębiorcy do kupna samochodów służbowych podchodzą coraz mniej stereotypowo. Cena nie jest dla nich najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze danego modelu. Zdaniem ekspertów to bardzo dobra tendencja.
Przy wyborze odpowiedniego auta, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy będzie spełniać nasze obecne, ale przede wszystkim przyszłe potrzeby biznesowe oraz zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla korzystających z nich pracowników. Dlatego zanim udamy się do salonu, należy dobrze zidentyfikować potrzeby firmy.

Warto przemyśleć czy chcemy, by nasze samochody pełniły jedynie funkcję transportową, ponieważ w prosty sposób możemy je traktować jako reklamę. Taki zabieg najbardziej opłaca się, kiedy decydujemy się na zakup minivana lub busa- wtedy mamy dużo większa powierzchnię, którą możemy okleić.

Kolejną ważną sprawą jest rodzaj silnika. Jeśli auto rocznie nie będzie przejeżdżało więcej niż 30 tys. km, powinniśmy wybrać silnik benzynowy. W przeciwnym wypadku lepiej wybrać diesla. Są one droższe w zakupie, ale jednocześnie ich eksploatacja będzie dużo tańsza.

Jak wynika raportu EurotaxGlass's, który porównał najpopularniejsze modele z dużego segmentu lekkich furgonów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, najtańszy w eksploatacji będzie samochód niemieckiego producenta- Opel Movano. Do zestawienia wybrano model Movano Furgon L3H2 2.3 CDTI 135 KM z funkcją Start/Stop. Jak się okazało model ten charakteryzuje się oszczędnym i mało awaryjnym silnikiem. Co ważne, estymowany spadek wartości po 3 latach jest jednym z najniższych w tej klasie .