Pierwsze miejsce pod względem gotowości do użytkowania pojazdów elektrycznych zajęła Norwegia. Czechy i Polska uplasowały się na najniższych możliwych pozycjach, zajmując ostatnie miejsca. W porównaniu do wyników z 2021 roku we wszystkich krajach, z wyjątkiem Węgier, odnotowano wzrost dojrzałości rynku do przejścia na pojazdy elektryczne.
Samochód elektryczny - w których krajach jego posiadanie najbardziej się opłaca?
Raport porównał takie elementy, jak:
- dotacje rządowe,
- opodatkowanie kierowców,
- ceny energii,
- koszt miesięcznego wynajmu pojazdu.
- Wiele krajów zapewnia wsparcie rządowe, niższe opodatkowanie kierowców i większe ulgi VAT co przekłada się na to, że w wielu krajach europejskich całkowity koszt posiadania (TCO) pojazdów elektrycznych EV porównywalny jest do kosztu auta z silnikiem spalinowym - czytamy w raporcie.
Pod względem dotacji i ulg rządowych, ułatwiających posiadanie samochodu elektrycznego najwyższą lokatę zdobyła Wielka Brytania, osiągając aż 20 punktów w tej dziedzinie. Korzystając tam z samochodów elektrycznych możemy liczyć na wysokie ulgi z tytułu rejestracji, korzyści podatkowe oraz ulgi VAT.
Najkorzystniejsze podatki dla kierowców są w Austrii, Niemczech, Grecji, Irlandii, Luksemburgu, Norwegii, Portugalii, Rumunii i Wielkiej Brytanii. Najniższe ceny prądu spotkamy w Finlandii, Grecji, Holandii, Norwegii, Szwecji i na Węgrzech. Najem jest najtańszy w Norwegii.
Autorzy raportu porównali także ceny energii elektrycznej z cenami paliw. W przypadku cen energii elektrycznej zastosowano kombinację ładowarek publicznych, domowych i tych w miejscu pracy w oparciu o następujące założenia:
- 60% ładowanie w domu,
- 30% ładowanie w miejscu pracy,
- 10% ładowanie publiczne.
- Z punktu widzenia gotowości do korzystania z pojazdów elektrycznych raport pokazuje, że w wielu krajach, w tym w Polsce, jest jeszcze wiele do zrobienia. Obecnie kluczową przeszkodą dla naszych klientów w przejściu na auto elektryczne jest wciąż niewielka liczba ogólnodostępnych punktów ładowania. Potrzeba też więcej inicjatyw promujących elektromobilność takich jak program dotacji „Mój elektryk” – ocenia Rogier Klop, Prezes LeasePlan w Polsce.
LeasePlan, który przygotował raport, to jedna z wiodących na świecie firm świadczących usługi Car-as-a-Service, z 1,9 mln pojazdów zarządzanych w ponad 30 krajach. Przedsiębiorstwo zarządza całym cyklem życia pojazdu dla klientów korporacyjnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz klientów indywidualnych, począwszy od zakupu, poprzez ubezpieczenie i serwis, aż po odsprzedaż samochodów.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?