Zwrot podatku rolnego 2024. Część pieniędzy wróci do rolników, jest projekt ustawy

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Jednym z postulatów protestujących rolników było obniżenie podatku rolnego, którego podstawowy wymiar za 2024 był znacznie wyższy od ubiegłorocznego. Ministerstwo rolnictwa opublikowało w wykazie prac legislacyjnych projekt ustawy w tej sprawie. Podatek rolny 2024 ma być na poziomie tego z 2023 roku. Co to oznacza w praktyce?

Spis treści

Zwrot podatku rolnego - jest projekt ustawy

W piątek 5 kwietnia do konsultacji publicznych trafił Projekt ustawy o zwrocie części podatku rolnego za 2024 rok. Przewiduje pozostawienie wysokości podatku rolnego na poziomie roku 2023. Ministerstwo rolnictwa w ocenie skutków regulacji przywołuje obniżające się wskaźniki koniunktury, spadające przychody gospodarstw.

Podatek rolny jest płatny w ratach do: 15 marca, 15 maja, 15 września 15 listopada
Podatek rolny jest płatny w ratach do: 15 marca, 15 maja, 15 września 15 listopada unsplash.com/Daren

Przytacza także wyniki badań rachunków makroekonomicznych w rolnictwie, które przeprowadził Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB w Warszawie. Wynika z nich, że:

„w 2023 r. wartość produkcji rolnictwa zmniejszyła się w porównaniu do 2022 r. głównie w wyniku zmniejszenia wartości produkcji zbóż oraz wartości produkcji mleka, przy czym utrzymywała się na poziomie roku 2022 wartość zużycia pośredniego przy rosnących kosztach energii i środków ochrony roślin”.

W 2023 roku dochód z rolnictwa zmniejszył się o 19 proc. w stosunku do roku 2022. Ze zwrotu części podatku rolnego może skorzystać ok. 1,3 mln gospodarstw rolnych o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych, które mamy w Polsce.

Rolnicy dostaną zwrot części podatku rolnego za 2024 rok

W II kwartale 2024 roku ma zostać przyjęty projekt ustawy o zwrocie części podatku rolnego za 2024 r. Taki planowany termin uwzględniono w informacji opublikowanej 29 marca w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zapisano tam:

„Z uwagi na to, że GUS ogłosił za 11 kwartałów poprzedzających IV kwartał 2023 r. cenę żyta wyższą, niż w poprzednim roku o 21 proc. uwzględniając wzrost kosztów produkcji rolnej, głównie nośników energii i nawozów, jest zasadne pozostawienie wysokości podatku rolnego na poziomie roku 2023”.

Dla rolników, którzy płacą podatek rolny w ratach, ma to oznaczać zwrot części podatku rolnego. Będzie różnicą w cenie przyjętej do naliczania podatku rolnego w 2024 r. i przyjętej w 2023 r. oraz ilości ha przeliczeniowych określonych w nakazie podatkowym lub deklaracji podatkowej.

W praktyce zwrot ma być odczuwalny w czwartej racie, płatnej do 15 listopada.

„Zwrot podatku będzie następował w formie kompensaty części podatku rolnego przypadającej do zapłaty czwartej racie podatku rolnego (...) albo w formie zwrotu części podatku rolnego w całości zapłaconego do dnia złożenia wniosku, który to zwrot będzie następował bez zbędnej zwłoki”.

Gmina może obniżyć średnią cenę skupu żyta, którą przyjmuje do obliczenia podatku rolnego. W ten sposób zmniejsza podatek za grunty rolne.
Gmina może obniżyć średnią cenę skupu żyta, którą przyjmuje do obliczenia podatku rolnego. W ten sposób zmniejsza podatek za grunty rolne.

Urzędy gmin przypominają swoim mieszkańcom, jak złożyć wniosek o umorzenie podatku rolnego. Zainteresowanie tematem jest większe, niż w poprzednich latach. Można złożyć odpowiedni formularz z kilku określonych powodów, o czym napiszemy nieco później.

Jeśli na gruntach rolnych prowadzimy działalność gospodarczą inną niż rolnicza – zamiast podatku rolnego płacimy podatek od nieruchomości.
Jeśli na gruntach rolnych prowadzimy działalność gospodarczą inną niż rolnicza – zamiast podatku rolnego płacimy podatek od nieruchomości. unsplash.com/Denis Volkov

Część rolników dostarczyła już pisma do urzędów, by ulżyć swoim portfelom. Na ich niekorzystną sytuację złożyły się niskie ceny skupu produktów rolnych, a czasem wręcz brak chętnych do kupienia ziarna. Niska opłacalność albo jej brak zbiegły się w czasie z wysoką stawką podatku rolnego. Dlatego utrzymanie podatku rolnego na poziomie z 2023 roku stało się jednym z postulatów rolniczych protestów.

Wysoki podatek rolny w 2024 roku

Przypomnijmy, że stawka podatku rolnego jest określana na podstawie średniej ceny żyta z 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy. Dane publikuje co roku w październiku Prezes Głównego Urzędu Statystycznego. I tak zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z jesieni 2023 roku cenę żyta określono na 89,63 zł za 1 dt. Na tej podstawie stawka podatku rolnego wynosi

  • za hektar przeliczeniowy wyniesie 224,08 zł,
  • a za hektar pozostałych gruntów 448,15 zł.

Z roku na rok podwyżka wynosi 38,95 zł za hektar przeliczeniowy gruntów gospodarstwa rolnego, a także o 77,80 zł wzrosła kwota dla pozostałych gruntów rolnych. Rada gminy może oczywiście obniżyć cenę żyta, a tym samym podatek. Więcej pisaliśmy na ten temat tu: Rolnicy dostają nakazy płatnicze w sprawie podatku rolnego.

Umorzenie podatku rolnego. Trzeba złożyć wniosek

Wielkopolskie gminy Witkowo czy Kaczory na stronach urzędów przypominały rolnikom zasady dotyczące umorzenia podatku rolnego. Taki wniosek można rozpatrywać na podstawie Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 67a § 1 tej ustawy, organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe.

Warto wiedzieć, że:

  • Wniosek o umorzenie podatku rolnego można złożyć najwcześniej dzień po terminie płatności podatku.
  • Umorzenie podatku jest możliwe jedynie w odniesieniu do zaległości podatkowej.
  • Decyzje w sprawie umorzenia zobowiązań podatkowych mają charakter uznaniowy.
  • Zastosowanie ulgi nie może mieć charakteru powszechnego.

Z umorzenia zaległości podatkowej może skorzystać podatnik, u którego zaistniały przesłanki mające wpływ na obniżenie zdolności

  • płatniczej tj.
  • powódź,
  • pożar,
  • kradzież
  • choroba
  • lub inne zdarzenie uznane za wyjątkowe.

Organ podatkowy, czyli np. wójt w gminie wiejskiej ma obowiązek zbadać, czy zaistniały przesłanki o charakterze „ważnego interesu podatnika” lub „ważnego interesu publicznego”.

Podatku rolnego nie płaci się m.in. wtedy, gdy mamy użytki rolne klasy V, VI i VIz albo zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.
Podatku rolnego nie płaci się m.in. wtedy, gdy mamy użytki rolne klasy V, VI i VIz albo zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.

Przed podjęciem decyzji w sprawie wniosku, który złożył rolnik, ma obowiązek żądać przedstawienia dowodów niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Dlatego potrzebne będą dokumenty obrazujące sytuację finansową, majątkową, rodzinną, uzyskiwane dochody i wydatki własne oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym. Takimi dowodami mogą być np. odcinków rent, emerytur, wynagrodzeń za pracę, wyciągów z rachunków bankowych, rachunków za opłaty, spłat kredytów, pożyczek, wydatków na leki itp.

Na podstawie takiego zebranego materiału dowodowego w gminie ocenia się czy w konkretnej sprawie wystąpiły przesłanki ważnego interesu podatnika bądź ważnego interesu publicznego.

Źródła: gov.pl, Gmina Witkowo, Gmina Kaczory

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal Strefa Agro codziennie. Obserwuj Strefę Agro!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zwrot podatku rolnego 2024. Część pieniędzy wróci do rolników, jest projekt ustawy - Strefa Agro

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu