ZUS bierze pod lupę firmy transportowe. Po czym poznać, że nas też skontroluje?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
W sytuacjach, o których jest mowa - przewoźnicy otrzymali już zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego.
W sytuacjach, o których jest mowa - przewoźnicy otrzymali już zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego. unsplash
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjrzy się firmom transportowym. Powodem mają być przypadki nieuczciwych zachowań. ZUS zada przewoźnikom szczegółowe pytania o ich działalność oraz poprosi o dokumenty. Chodzi o ustalenie podstawy wymiaru składek. Grupa Inelo odnotowała już pierwsze takie przypadki. Skąd będziemy wiedzieć, że ZUS chce się bliżej przyjrzeć naszej firmie?

Spis treści

Jak poznać, że ZUS chce przeprowadzić kontrolę w firmie?

W sytuacjach, o których jest mowa, przewoźnicy otrzymali już zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego. Podstawą prawną do takiego działania jest art. 123 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o nieuczciwą konkurencję płac i ustalenie podstaw wymiaru składek dla kierowców zgłoszonych jako pracownicy.

Od 2 lutego 2022 roku weszły w życie nowe przepisy prawne. Nowe regulacje, o których mowa dotyczą zmian w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców i wraz z nimi zmianą zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kierowców wykonujących zadania w zakresie przewozów międzynarodowych.

Zawiadomienie z ZUS - jakie pytania są zadawane w ramach kontroli? Jakie dokumenty będą potrzebne?

W ramach postępowania wyjaśniającego ZUS zadaje przewoźnikom pytania dotyczące zakresu działalności, zatrudnienia, obowiązków kierowców międzynarodowych oraz wynagrodzeń i diet.

Przykładowo - pytanie dotyczące wysokości diet w stosunku do kierowców międzynarodowych da inspektorom informację o tym, ile wynosiły ulgi stosowne przez pracodawcę przy pomniejszaniu składek. Inspektorzy ZUS wykazują się dużą dociekliwością, a ich działania wydają się odbiegać od rutynowych kontroli. Przedsiębiorcy muszą teraz udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jaki jest przeważający zakres prowadzonej przez firmy działalności gospodarczej?
  • Ilu pracowników lub zleceniobiorców firma zatrudnia i na jakich stanowiskach począwszy od początku 2022 roku?
  • Czy w okresach od początku roku 2022, kierowcy wykonywali obowiązki kierowców międzynarodowych, a jeśli tak, to gdzie dokładnie wyjeżdżali i w jakich okresach?
  • Czy od początku roku 2022, kierowcy otrzymywali wynagrodzenie z tytułu pracy w Polsce i za granicą, a jeśli tak to jakie w tym okresie diety obowiązywały w przedsiębiorstwie dla pracowników?
  • Czy pracownicy od początku 2022 roku przebywali na urlopach bezpłatnych, na urlopach wypoczynkowych lub byli niezdolni do pracy z powodu choroby, a jeśli tak to w jakich okresach?
  • Czy firma od 1 stycznia 2022 roku składała wniosek o wydanie zaświadczeń A1, a jeżeli nie, to dlaczego?

Firmy transportowe oprócz odpowiedzi na pytania ZUS-u, są zobowiązane do przesłania lub dostarczenia osobiście w oddziałach zakładu, dokumentów dotyczących ustalenia podstawy wymiaru składek. Wymagane dokumenty obejmują umowy o pracę, świadectwa pracy, ewidencję czasu pracy, rozliczenia podróży służbowych, dokumenty potwierdzające kwalifikacje oraz listy płac.

- Lokalny oddział ZUS, który wysyła zawiadomienie, zaznacza również, że jeśli nie otrzyma odpowiedzi na wezwanie w określonym czasie, może rozważyć sprawę na niekorzyść przewoźnika, co oznacza zakwestionowanie podstawy obliczania wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne - komentuje Jakub Ordon, ekspert regionalny Grupy Inelo.

Dlaczego ZUS przeprowadza kontrole firm transportowych?

Firmy transportowe będą musiały dostosować się do nowych wymogów prawnych, co może oznaczać konieczność wprowadzenia zmian w ich praktykach

  • zatrudnienia,
  • wynagrodzeń,
  • politykach dotyczących czasu pracy i podróży służbowych.

- Zmiany te mogą wpłynąć na konkurencyjność rynku transportowego w Polsce, gdyż firmy będą musiały dostosować się do nowych przepisów i być bardziej świadome swoich obowiązków wobec pracowników. W rezultacie, uczciwe przedsiębiorstwa transportowe mogą zyskać przewagę konkurencyjną na rynku – dodaje Jakub Ordon, Grupa Inelo.

Wysokość prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia jest istotna dla ZUS, ponieważ wpływa na składki odprowadzane przez pracodawców. W 2023 roku prognozowane przeciętne wynagrodzenie wzrosło do ponad 6 883 zł.

- Od 2022 roku kierowcy zawodowi w ruchu międzynarodowym nie mogą otrzymywać diet na poczet wyżywienia i zwrotu kosztów za nocleg, co wpływa na wysokość wynagrodzeń brutto. Ta zmiana bezpośrednio wpłynęła na zainteresowanie ZUS wynagrodzeniami kierowców, a kontrole mają na celu wykrycie różnic między maksymalnym a minimalnym wynagrodzeniem brutto – stwierdza Jakub Ordon.

ZUS również współpracuje z Państwową Inspekcją Pracy (PIP) w zakresie nadzoru i kontroli legalności zatrudnienia. W 2020 roku PIP przeprowadziła ponad 11,5 tys. kontroli, stwierdzając nielegalne zatrudnienie lub inną pracę zarobkową w blisko 5 tys. przypadków.

ZUS również kontroluje legalność zatrudnienia, a w latach 2018-2019 skontrolował łącznie ponad 42 tys. mikrofirm (do 9 ubezpieczonych), ściągając z nich ponad 65 mln zł zaległych składek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu