Nawet 500 złotych miesięcznej dopłaty do czynszu za mieszkanie otrzyma trzyosobowa rodzina, której miesięczny dochód nie przekracza 5 126 zł. Takie dopłaty będą wypłacane rodzinom przez dziewięć kolejnych lat, ale co trzy lata ich wysokość będzie sukcesywnie obniżana. Projekt ustawyo pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania trafił w poniedziałek 26 marca do publicznych konsultacji.

Dopłaty do czynszu będą nawet dla średnio zamożnych.Warunek - nie mogą one posiadać nieruchomości. Przez dziewięć lat budżet rodziny zostanie w ten sposób zasilony kwotą ponad 21 tysięcy złotych.
To dobra wiadomość dla osób, które posiadają tzw. zdolność czynszową, ale jest ona na tyle niska, że nie stać je – ani teraz, ani tym bardziej w przyszłości – na utrzymanie mieszkania, które ewentualnie mogłyby dostać z rządowego programu Mieszkanie Plus.

Zła wiadomość jest natomiast dla lepiej sytuowanych młodych Polaków, którzy liczyli na obiecane przez PiS dopłaty do Indywidualnych Kont Mieszkaniowych, za pośrednictwem których mogliby kupić mieszkanie zamiast je wynajmować.

Mieszkanie Plus 2018. Zgodnie z zapowiedzią Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przekazało w poniedziałek 26 marca do konsultacji społecznych projekt ustawy wprowadzający dopłaty do czynszu dla najuboższych rodzin, które chcą wynajmować mieszkania czynszowe.

Dokument, awizowany jako projekt z dnia 26 marca 2018 roku nosi nazwę "ustawa o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania.

Nareszcie małe firmy nie będą płacić gigantycznego ZUS. Jeśli chcesz się dowiedzieć ile i jak będą teraz płacić i na czym polega projekt Mała firma - mały ZUS, po prostu kliknij w ten tekst!

"Od nowego roku ruszy system dopłat do czynszu dla najemców nowych mieszkań i mieszkań na obszarach poddanych rewitalizacji. Dopłaty otrzymają osoby spełniające kryteria dochodowe zapisane w ustawie. Wysokość dopłaty będzie zależeć od liczby osób w gospodarstwie domowym i lokalizacji wynajmowanego mieszkania. To najważniejsze założenia ustawy, którą Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju skierowało do konsultacji publicznych.
Program budowy tanich mieszkań czynszowych to jeden z filarów programu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości. By budować dużo i tanio mieszkań na wynajem – w tym z opcją przejęcia ich na własność po kilkudziesięciu latach wynajmowania – rząd zdecydował się przekazać na ten cel grunty należące do Skarbu Państwa. Okazało się, że to jednak za mało, by wybudować mieszkania, za które wynajmujący mogliby płacić czynsz znacząco niższy od rynkowego.
Stąd projekt dopłat. Jego beneficjentami mają być rodziny, które mają tzw. zdolność czynszową, w związku z czym mogą się ubiegać o wynajem mieszkania, ale mogą mieć kłopoty z uregulowaniem czynszu" napisano w komunikacie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju opublikowanym w poniedziałek 26 marca.

Ocena ekspertów

Gdyby program dopłat do najmu został uruchomiony już teraz (w kształcie zaproponowanym przez rząd), to dofinansowanie wynoszące ponad 500 zł/m-c otrzymałyby np. niezamożne pięcioosobowe gospodarstwa domowe z Wrocławia i okolic, Bydgoszczy, Torunia, Lublina, Krakowa i okolic, Warszawy i okolic, Rzeszowa, Białegostoku, Gdańska i okolic, Katowic, Kielc, Olsztyna oraz Poznania. Jak zauważają eksperci portalu RynekPierwotny.pl mowa o dopłatach przyznawanych na pierwsze 36 miesięcy. W trakcie kolejnych 3 lat, dofinansowanie ma być już o jedną trzecią niższe. Dopłaty do najmu przysługujące przez ostatnie 36 miesięcy, znów spadną o jedną trzecią i będą wynosiły około 33,3 proc. pierwotnej stawki.

Obecnie projekt ustawy, która ma wprowadzić dopłaty do czynszów jest w konsultacjach społęcznych. Jedni oceniają go dobrze, inni wskazuja, że pomoc może być iluzoryczna jeśli koszty budowy mieszkań będą rosły w takim tempie jak obecnie, a popyt na wynajem mieszkań na rynku komercyunym będzie powodował także rosnącą spiralę podwyżek czynszów komercyjnych. W tej sytuacji wiele będzie zależało od samorządów, bo to ostatecznie w ich rękach będa decyzje - komu przyznać i ile z tytułu dopłaty do czynszu w ramach programu Meiszkanie Plus.

Problem w tym jednak, że niewiele jest gmin, które są w dobrej kondycji finansowej - większość będzie więc zdana wyłącznie na środki, któe dostaną bezpośrednio z budżetu państwa.

Definitywne koniec z Mieszkaniem dla Młodych

Na razie jednak po zakończonym programie Mieszkanie dla Młodych pieniądze budżetowe - w sumie ponad miliard złotych w dwóch programach służących poprawie sytuacji na rynku mieszkaniowym. - idą w tym roku za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego do firm i instytucji. Przez cały marzec 2018 trwały nabory wniosków w dwóch programach służących poprawie sytuacji na rynku mieszkaniowym: 945 mln zł w programie Społecznego Budownictwa Czynszowego (SBC) oraz 105 mln zł w programie wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego.

O preferencyjne kredyty w programie Społecznego Budownictwa Czynszowego mogą ubiegać się towarzystwa budownictwa społecznego, spółki gminne, oraz spółdzielnie mieszkaniowe, które po raz pierwszy będą mogły wnioskować o finansowanie mieszkań lokatorskich. Program ma na celu zapewnienie tańszego finansowania zwrotnego na realizowanie celów mieszkaniowych. Finansowanie udzielane jest na preferencyjnych warunkach, oprocentowanie kredytu stanowi jedynie stawka WIBOR, bez marży BGK. Kredytem można sfinansować budowę nowych, a także remonty i adaptacje istniejących budynków, również w ramach projektów rewitalizacyjnych.
Nabór skończył się z ostatnim dniem marca, wkrótce dowiemy się kto dostał pieniądze i na jakie konkretnie inwestycje.

Problemu mieszkaniowego w Polsce nie rozwiązały ani programy Rodzina na swoim oraz Mieszkanie dla Młodych - poprzedniej ekipy rządzącej, ani budowa mieszkań czynszowych w ramach programu Mieszkanie Plus - obecnej władzy. Najskuteczniej rozwiązuje się on sam. Zwłaszcza w tych miejscowościach, z których najwięcej Polaków w ostatnich latach wyemigrowało za granicę. Kliknij w ten tekst, jeśli chcesz się dowiedzieć więcej!

Mieszkanie Plus 2018. Kto dostanie dopłatę do czynszu i ile

Założeniem jest, że o dopłatę starać się mogą zarówno gospodarstwa domowe jedno- jak i wieloosobowe. O tym, komu zostanie dopłata do czynszu przyznana, zadecyduje dochód gospodarstwa domowego. Limit będzie ustalany w zależności od liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego – w gospodarstwie jednoosobowym będzie to 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obwieszczanego komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Aktualnie wynosi ono (Monitor Polski nr 187 z 2018 r.) 3 8 44 zł. W gospodarstwach wieloosobowych limit ten będzie zwiększany o 30 proc. przeciętnego wynagrodzenia na każdą kolejną osobę.
Przy ustalaniu prawa do dopłaty brana będzie pod uwagę kwota z komunikatu Prezesa GUS obowiązującego w dniu, w którym uprawniony złoży wniosek o dopłatę do czynszu.

Jak policzyli eksperci portalu RynekPierwotny.pl planowana maksymalna dopłata dla warszawskiej trzyosobowej rodziny, przedstawia się dość okazale w pierwszych trzech latach (432 zł/m-c). Zredukowane stawki z dwóch kolejnych trzyletnich okresów są już mniej zachęcające (odpowiednio: 288 zł/m-c i 144 zł/m-c).
W całym dziewięcioletnim okresie dotowania, przeciętne (maksymalne) dofinansowanie najmu wynosi 288 zł miesięcznie (bez uwzględnienia inflacji). Analogiczne uśrednione stawki dopłat dla rodziny trzyosobowej wynoszą:
Kraków - 241 zł
Łódź - 190 zł
Wrocław - 244 zł
Poznań - 260 zł
Gdańsk - 252 zł

Przeczytaj koniecznie:

Kolejne korzystne zmiany w Karcie Dużej Rodziny. Można dostać nawet 3 tys. zł dofinansowania na... Wszystkiego o kolejnych zmianach na plus w KDR dowiesz się, klikając po prostu w ten tekst!

Kto straci

Na dopłaty do czynszu pójdą pieniądze, które zgodnie z pierwotnymi założeniami Narodowego Programu Mieszkaniowego, którego częścią jest Mieszkanie Plus, pójść miały na dopłaty dla oszczędzających na kupno własnego mieszkania – w ramach tzw. Indywidualnych Kont Mieszkaniowych. W prostej linii miała to być kontynuacja pomocy udzielanej młodym rodzinom najpierw w programie „Rodzina na Swoim”, a następnie „Mieszkanie dla Młodych”. W budżecie na 2019 r. miało być zaplanowane na ten cel 200 mln zł, a w kolejnych latach – sukcesywnie więcej, nawet miliard złotych rocznie.
Teraz pieniądze te pójdą na sfinansowanie programu dopłat do czynszu. Projekt ustawy o dopłatach do czynszu zakłada, że w 2019 r. na dopłaty do czynszu rząd wyda właśnie 200 mln złotych.
Jak w tego wynika, program dopłat i pierwsze dopłaty rodziny wynajmujące mieszkania czynszowe powinny otrzymać w 2019 roku.

60 Sekund Biznesu: Andrzej Duda: Rozwój w Europie Środkowej nabiera tempa

Młodych Polaków, którzy nie chcą wynajmować, ale od razu kupić mieszkanie, by zamieszkać we własnym, w tej sytuacji PiS zostawia na lodzie.
Ale i z tymi dopłatami do czynszu może być różnie. Portal RynekPierwotny.pl wskazuje na jeszcze jedno zagrożenie, które może sprawić, że będą pieniądze na dopłaty, ale nie będzie komu dopłacać.
Wiąże się to z pomysłem dotowania najmu tylko w przypadku nowych lokali czynszowych oraz lokali z budynków poddanych rewitalizacji (dodatkowo znajdujących się na terenie Specjalnych Stref Rewitalizacji). Skala dotowania najmu w ramach nowego programu będzie zależała głównie od liczby wybudowanych lub zrewitalizowanych mieszkań czynszowych, które powstaną od 2019 r. Dotychczasowa działalność programu Mieszkanie Plus pokazała, że rządowe założenia dotyczące budowy mieszkań na wynajem, powinny być traktowane raczej ostrożnie. W tym kontekście warto pamiętać o niewielkiej liczbie budowanych lokali czynszowych. Według danych GUS-u, w 2017 r. spółdzielnie, samorządy oraz TBS-y łącznie ukończyły 5512 mieszkań. Dla porównania, deweloperzy wybudowali 105 127 mieszkań, które praktycznie zawsze były przeznaczone na sprzedaż (a nie na wynajem).

Przeczytaj koniecznie!

Apteka dla aptekarza ma fatalne skutki. Nie otwierają aptek na nowych osiedlach, stare likwidują. Na dodatek coraz trudniej o leki. Czym to się skończy? jeśli chcesz wiedzieć więcej, po prostu kliknij w ten tekst!

Uwzględniając, że 60 procent przeciętnego wynagrodzenia to aktualnie 4 271,51 zł, prawo do dopłaty do czynszu miałyby gospodarstwa domowe:
Jednoosobowe o dochodzie miesięcznym nie wyższym niż 2 563 zł
Dwuosobowe o wspólnym dochodzie miesięcznym nie wyższym niż 3 8 44 zł
Trzyosobowe o wspólnym dochodzie miesięcznym nie wyższym niż 5 1 26
Czteroosobowe o wspólnym dochodzie miesięcznym nie wyższym niż 6 407
Wysokość dopłaty do czynszu będzie natomiast zależała od liczebności rodziny, wielkości mieszkania, miejsca zamieszkania i wysokości czynszu.

Dla przykładu: czteroosobowa rodzina wynajmująca 60-metrowe mieszkanie o czynszu wynoszącym 1500 zł może dostać dopłatę w wysokości 500 zł miesięcznie. Tak ustalona dopłata będzie obowiązywać przez trzy lata a następnie jej wysokość zostanie zweryfikowana. Podobnie po kolejnych trzech latach. Dopłat ę do czynszu rodzina będzie otrzymywać przez maksymalnie 9 lat.

Przeczytaj koniecznie!

Alimenciarze idą do więżenia, a długi alimentacyjne i tak rosną. Rodzinom pomogą alimenty natychmiastowe? Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, po prostu kliknij w ten tekst!

Inny przykład.Trzyosobowa rodzina wynajmująca mieszkanie w Białej Podlaskiej, którego czynsz wynosi 1000 zł może uzyskać miesięczną dopłatę do czynszu w wysokości 300 zł (30 proc. czynszu). Podobna rodzina wynajmująca podobne mieszkanie w Warszawie, którego czynsz wynosi 1 500 zł także dostanie dopłatę w wysokości 300 zł (20 proc. czynszu).

To ważne!

Chcesz się więcej dowiedzieć o programie Mieszkanie Plus: gdzie są budowane mieszkania, kto będzie miał pierwszeństwo w zawarciu umowy najmu itp. – po prostu kliknij w ten tekst!

Program Mieszkanie Plus to drugi sztandarowy projekt rządu, który wraz z programem Rodzina 500+ ma stworzyć fundament pod wygranie przez Prawo i Sprawiedliwość kolejnych wyborów. Zgodnie z założeniami rządu, realizacja programu Mieszkanie Plus ma na celu nie tylko wsparcie dla średniozamożnych rodzin, ale też danie silnego impulsu prorozwojowego dla lokalnej gospodarki.

Dlatego od początku zakładano, że inwestycje w ramach programu Mieszkanie Plus realizowane będą na zasadach rynkowych. Z tym, że mieszkania, które powstaną we wskazanych przez poszczególne gminy lokalizacjach, będą się charakteryzować czynszami dostępnymi także dla słabiej uposażonych rodzin.

W swoim expose zaraz na początku urzędowania premier Beata Szydło, deklarowała, że rząd zbuduje tanie mieszkania pod wynajem z czynszem w granicach 10-20 zł za metr kwadratowy. Jak łatwo policzyć, za wynajem np. 55-metrowego mieszkania rodzina powinna płacić miesięcznie nie więcej niż 550-1100 zł (plus dodatkowe 20 proc. w opcji z prawem do przejęcia własności po 30. latach).

Tymczasem TBS w Jarocinie, który kończy budowę pierwszych mieszkań w ramach rządowego programu, oferuje najem mieszkania o takiej powierzchni za kwotę ok 1 300 zł.

Albo rynkowo, albo tanio

O ile jednak program Rodzina Plus jest już sukcesem niekwestionowanym nawet przez opozycję, o tyle z mieszkaniami jest o wiele trudniej. Okazuje się bowiem - co zresztą nie powinno być niespodzianką - że łatwo jest wydawać gotówkę w postaci zasiłków, natomiast prawdziwą weryfikacją możliwości i kompetencji jest program o charakterze rzeczowym - by tanie mieszkania na wynajem zapewnić potrzebującym, trzeba nie tylko mieć na program pieniądze, ale mieszkania te wybudować.

Praktyka pokazuje, że nie jest łatwo. Ani wybudować szybko, ani tanio. Rynek rzucił bowiem autorom projektu wyzwania, których być może nawet się nie spodziewali. Poza wszystkim bowiem autorom programu nie sprzyja ani boom na rynku komercyjnych nieruchomości mieszkaniowych, ani sytuacja w całej branży budowlanej.

Przeczytaj koniecznie!

Alimenciarze idą do więżenia, a długi alimentacyjne i tak rosną. Rodzinom pomogą alimenty natychmiastowe? Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, po prostu kliknij w ten tekst!

Po kilkunastu miesiącach kryzysu ruszyły bowiem zamówienia publiczne dotyczące nie tylko budowy dróg i innych obiektów infrastrukturalnych, ale i wszelkich innych przedsięwzięć. Najlepiej świadczą o tym podane właśnie we wtorek 20 lutego dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) o produkcji budowlanej w styczniu br. W perspektywie rok do roku, a więc w porównaniu ze styczniem 2016 r., wzrosłą ona aż o 34,7 proc., podczas gdy przed rokiem, po dłuższym okresie nieustannego spadku, w styczniu 2016 r. po raz pierwszy branża budowlana była na niewielkim plusie -2 proc.

Zapewne te rynkowe wyzwania sprawiły, że z początkiem stycznia nadzór nad programem Mieszkanie Plus, koordynowanym wcześniej przez ministra infrastruktury i budownictwa, przejął osobiście premier Mateusz Morawiecki. W ramach swojej kancelarii powołał on Radę Mieszkalnictwa, w skład której, oprócz premiera, weszli m.in. minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński oraz minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska.

Program Mieszkanie Plus

Program Mieszkanie Plus jest główną częścią Narodowego Programu Mieszkaniowego, który wszedł w życie 27 września 2016 r. Ma on na celu stymulowanie branży budowlanej w celu osiągnięcia zwiększonego poziomu podaży mieszkań na wynajem. Zakłada uzyskanie poziomu 3 milionów mieszkań w okresie 10 najbliższych lat. Program zasięgiem obejmie całą Polskę, ze szczególnym uwzględnieniem dużych miast, a szczególne preferencje przewidziano dla rodzin z dziećmi.

Mieszkanie Plus jest nowym sposobem rządu na stworzenie zrównoważonego systemu mieszkaniowego w oparciu o długoterminowy najem z możliwością dochodzenia do własności. Docelowo rząd będzie wspierać program jedynie w minimalnym zakresie. Głównymi realizatorami pakietu Mieszkania Plus mają być podmioty prywatne. Wsparcie Państwa ograniczy się do udzielania finansowania zwrotnego jak również, w niektórych przypadkach, przekaże grunty pod inwestycje. Najważniejszym składnikiem rządowego wsparcia programu są grunty z zasobów gmin, Agencji i Spółek Skarbu Państwa.

Mieszkania pod wynajem powstają w dwóch modelach: komercyjnym – realizowanym przez BGK Nieruchomości (BGKN) oraz regulowanym określonym w ustawie z 20 lipca 2017 roku o Krajowym Zasobie Nieruchomości (KZN), która weszła w życie 11 września 2017 r.

Model komercyjny. W oparciu o współpracę pomiędzy BGKN a władzami samorządowymi, nowe mieszkania powstaną m.in. w Białej Podlaskiej, Jarocinie, Gdyni, Pruszkowie i Wałbrzychu.
Model regulowany. W przypadku inwestycji, za które odpowiadać będzie Krajowy Zasób Nieruchomości, obecnie zbierane są informacje o nieruchomościach Skarbu Państwa i należących do samorządów, które można wykorzystać na cele mieszkaniowe. Od 11 września 2017 r. Krajowy Zasób Nieruchomości podpisał listy intencyjne dotyczące udziału 77 gmin oraz porozumienia dotyczące finansowania inwestycji w Łomży, Szerzynach i Zakliczynie. KZN zawarł także porozumienia w sprawie uruchomienia inwestycji z programu Mieszkanie Plus dotyczące nieruchomości wskazanych przez PKP oraz Poczty Polskiej.

Kto może ubiegać się o mieszkanie czynszowe z programu Mieszkanie Plus

O najem mieszkania będzie mogła się ubiegać każda osoba fizyczna, niezależnie od jej sytuacji finansowej i rodzinnej. Podstawowym warunkiem zawarcia umowy najmu będzie jednak zobowiązanie się przez nią do terminowego uiszczania opłat eksploatacyjnych i czynszu wynikającego z umowy z operatorem mieszkaniowym.

Dopiero w przypadku gdy liczba zainteresowanych najmem mieszkania w danej lokalizacji będzie wyższa niż liczba budowanych mieszkań, zostaną zastosowane kryteria pierwszeństwa, wybrane przez KZN spośród katalogu kryteriów określonych ustawowo.

Kryteria te będą ustalane, przy uwzględnieniu uwarunkowań przestrzennych oraz specyfiki lokalizacji, dla każdej inwestycji odrębnie w ogłoszeniu o przetargu, po zasięgnięciu opinii gminy na temat lokalnej sytuacji mieszkaniowej i potrzeb lokalnej społeczności.

Katalog kryteriów pierwszeństwa najmu

•strata mieszkania/domu w skutek działania żywiołu lub w skutek katastrofy budowlanej,
•mieszkanie/dom podlegający wywłaszczeniu,
•względnie niższe dochody,
•niepełnosprawność wnioskodawcy lub jego dziecka,
•wychowywanie dziecka,
•nieposiadanie domu/mieszkania, również we współwłasności i spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
•zmiana miejsca zamieszkania w celu podjęcia pracy lub nauki w innej miejscowości,
•nieuzyskanie mieszkania z powodu większej liczby chętnych niż liczba dostępnych w danej miejscowości mieszkań,
•status repatrianta,
•wiek powyżej 65 lat,
•posiadanie przez wnioskodawcę Karty Polaka.
Stosowanie kryteriów pierwszeństwa nie wyklucza z możliwości ubiegania się o najem mieszkań osób nimi nieobjętych, może jedynie wydłużyć się czas oczekiwania na mieszkanie, w przypadku gdy zainteresowanych będzie więcej niż oferowanych mieszkań.

Bezpieczeństwo najmu mieszkania o czynszu normowanym

Ustawa o KZN zawiera liczne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo najmu mieszkania o czynszu normowanym. Osoba zainteresowana najmem może liczyć na następujące gwarancje:
•transparentne nabory najemców i nieważność umów zawartych przed upływem terminów przewidzianych na nabór,
•swobodny wybór przez najemcę rodzaju umowy najmu – z opcją lub bez opcji wyodrębnienia,
•wieloletnie użytkowanie mieszkania na zasadach najmu o czynszu normowanym (w przypadku najmu bez opcji dojścia do własności umowa będzie mogła być zawarta na okres nawet 15 lat, w przypadku najmu z opcją – 30 lat),
•możliwość przekształcenia umowy najmu bez opcji w umowę najmu z opcją w każdym czasie trwania stosunku najmu (jeśli do upływu 15-letniego okresu trwania umowy pozostało mniej niż 6 miesięcy możliwość ta przekształca się w prawo pierwokupu),
•przyznanie najemcy bez opcji prawa pierwokupu w przypadku, gdy operator mieszkaniowy zamierza sprzedać mieszkanie,
•gwarantowana przepisami maksymalna wysokość czynszu,
•gwarantowana przepisami maksymalna wysokość opłat eksploatacyjnych,
•gwarantowany przepisami zakaz pobierania przez operatora mieszkaniowego innych opłat niż czynsz, opłaty eksploatacyjne, opłaty niezależne od operatora mieszkaniowego, do których należą wyłącznie opłaty za dostawę do mieszkania energii, gazu, wody, odbioru ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych,
•ochrona uprawnień najemcy wynikających z umowy najmu z opcją przez obowiązek równoczesnego zawierania notarialnej umowy przedwstępnej dotyczącej przeniesienia własności,
•ściśle wskazane, jasne i jednoznaczne ustawowe przesłanki wypowiedzenia umowy najmu przez operatora: zaleganie z zapłatą opłat z tytułu najmu albo używanie mieszkania w sposób sprzeczny z umową lub niezgodnie z przeznaczeniem,
•możliwość określenia w umowie najmu z opcją zasad potrącania zaległego czynszu z rat wpłaconych na poczet ceny mieszkania,
•mechanizm przeniesienia na osobę użytkującą mieszkanie w ramach stosunku najmu z opcją własności tego mieszkania w przypadku ogłoszenia upadłości operatora,
•zrównanie najemcy z opcją w niektórych uprawnieniach w zarządzaniu nieruchomością wspólną z uprawnieniami właściciela.
Wszystkie te mechanizmy w sposób istotny zabezpieczają stosunek najmu przed działaniami nierespektującymi założeń wskazanych w Narodowym Programie Mieszkaniowym.

Aktualnie listy intencyjne w sprawie budowy (w sumie ok. tys. lokali) mieszkań z regulowanym czynszem podpisało kilkadziesiąt gmin z całej polski. Ich wykaz jest na stronie www.kzn.org.pl/inwestycje/

KLIKNIJ I PRZECZYTAJ BO WARTO