W jaki sposób biznes powinien włączyć się w ochronę praw dziecka? Powstała specjalna karta, która ma zachęcić firmy do konkretnych działań

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Karta Praw Dziecka w Biznesie, bo o niej mowa, to nowa inicjatywa w Polsce, która ma zachęcić biznes do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dziecka w całym łańcuchu wartości przedsiębiorstw. – Kiedy mówimy o prawach dziecka i biznesie, mamy na myśli kilka obszarów – mówi nam Monika Kulik, członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Zależy nam na tym, aby firmy dostrzegły i miały świadomość swojego wpływu na prawa dziecka i zarządzały nim w sposób odpowiedzialny – dodaje.

Spis treści

Karta Praw Dziecka w Biznesie. Co to za inicjatywa?

– Zauważyliśmy, że warto rozmawiać o prawach dziecka, szczególnie teraz, kiedy ta dyskusja jest tak ważna społecznie – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Monika Kulik, członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Chcieliśmy zachęcić biznes do tego, żeby włączył się w to z konkretnymi działaniami – dodaje.

– Musimy być pewni, że tam gdzie działamy społecznie, gdzie idą nasze pieniądze, dzieci są bezpieczne – mówi nam ekspertka.
– Musimy być pewni, że tam gdzie działamy społecznie, gdzie idą nasze pieniądze, dzieci są bezpieczne – mówi nam ekspertka. 123RF

Karta Praw Dziecka w Biznesie to inicjatywa, która została przygotowana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z firmami i organizacjami społeczny. Jak wyjaśniają pomysłodawcy, ma zachęcić biznes do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dziecka w całym łańcuchu wartości przedsiębiorstw.

Inicjatywa odnosi się do respektowania praw dzieci w szerokim kontekście oddziaływania przedsiębiorstw. Ma ona między innymi sprzyjać tworzeniu dobrego i przyjaznego miejsca pracy dla rodziców, wspieraniu ich w godzeniu roli rodzica i pracownika, odpowiedzialnemu zatrudnianiu.

Ponadto Karta Praw Dziecka w Biznesie porusza kwestie respektowania praw dzieci jako użytkowników i użytkowniczek produktów i usług oraz odbiorców i odbiorczynie przekazów marketingowych, odpowiedzialnej sprzedaży produktów i usług, których odbiorcami są dzieci. Dodatkowo ma zabezpieczać staranność przy tworzeniu materiałów komunikacyjnych, w których wykorzystywany jest wizerunek dziecka. Karta zobowiązuje firmy do wprowadzania odpowiednich wymagań dla swoich dostawców, kontrahentów oraz partnerów biznesowych i społecznych.

– Przede wszystkim mówimy firmom, że dzieci to wspólna wartość, którą należy chronić, należy współpracować z innymi organizacjami, instytucjami publicznymi, żeby te prawa jak najbardziej chronić w całym łańcuchu wartości firmy, a nie tylko w samej firmie ale także wobec dostawców, czy odbiorców produktów danej firmy – mówi.

Jak mówi nam Kulik, w ramach grupy roboczej, która została powołana wraz z partnerami Forum Odpowiedzialnego Biznesu i organizacji pozarządowych, opracowana została treść Karty. – Teraz będziemy zachęcać firmy do podpisania jej i zadeklarowania przez te przedsiębiorstwa konkretnych działań – wyjaśnia i dodaje, że pojawił się pomysł stworzenia kwestionariusza, który pozwoli firmom sprawdzić w jaki sposób już teraz realizują pewne praktyki, zobaczyć gdzie są ich mocne strony oraz luki i dzięki temu rozpocząć prace, aby w kompleksowy sposób zabezpieczać prawa dziecka.

Respektowanie praw dziecka przez biznes

– Kiedy mówimy o prawach dziecka i biznesie, mamy na myśli kilka obszarów – wskazuje i dodaje, że pierwszy to obszar pracowniczy i działania związane z rolami rodzicielskimi naszych pracowników, wspierające ich jako przyszły rodziców, obecnych rodziców ale także wsparcie w kryzysach rodzinnych ale również programy mówiące o work life balance oraz kwestie godnej pracy i odpowiedniego wynagrodzenia.

W przypadku łańcucha dostaw, jak wyjaśnia ekspertka, chodzi o te działania, które skierowane są do kontrahentów, dostawców i partnerów biznesowych. – Tutaj mamy na myśli odpowiednie klauzule w umowach, audyty, kwestionariusze zabezpieczające kwestie praw dziecka np. poprzez wykluczanie pracy dzieci – tłumaczy.

Kolejny obszar dotyczy działalności biznesowej i dostosowania jej do potrzeb dziecka. Kulik jako przykład podaje usługi internetowe, które powinny zabezpiecza bezpieczeństwo najmłodszych poprzez edukację na rzecz bezpieczeństwa oraz odpowiedzialnego korzystania z internetu.

Następny obszar dotyczy działalności sponsoringowej i społecznej. – Biznes bardzo chętnie wspiera instytucje, które zajmuje się dziećmi: domy dziecka, szkoły czy świetlice środowiskowe. Obecna ustawa mówi standardach opieki nad dzieckiem w instytucjach, które zajmują się tym obszarem i my musimy zadbać o to żeby instytucje, które wspieramy również spełniały te standardy – tłumaczy.

Musimy być pewni, że tam gdzie działamy społecznie, gdzie idą nasze pieniądze, dzieci są bezpieczne, znajdują się pod należytą opieką, zabezpieczone jest prawo do wizerunku dzieci, a także wszystkie kwestie związane z uznaniem podmiotowości dziecka – podsumowuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu