Uważamy, że robienie zakupów przez internet jest nie tylko wygodne, ale skłania do lepszej kontroli wydatków

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Zakupy online skłaniają do lepszej kontroli domowego budżetu. 32 proc. e-konsumentów prowadzi ewidencję wydatków online, a 24 proc. respondentów skrupulatnie podchodzi do planowania domowych rozchodów, zapisując wydatki związane z zakupem usług i produktów zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.
Zakupy online skłaniają do lepszej kontroli domowego budżetu. 32 proc. e-konsumentów prowadzi ewidencję wydatków online, a 24 proc. respondentów skrupulatnie podchodzi do planowania domowych rozchodów, zapisując wydatki związane z zakupem usług i produktów zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Tomasz Czachorowski / Polska Press
Wygoda i łatwość kupowania w sieci z jednej strony napędzają e-handel, a z drugiej skłaniają kupujących do ciągłego uczenia się i nadążania za wciąż zmieniającą się technologią. Dwóch na trzech konsumentów jest zdania, że coraz szersza dostępność zakupów i płatności internetowych motywuje ich do zdobywania wiedzy o nowych produktach i usługach cyfrowych. Niektórzy umiejętności te wykorzystują np. do kontroli wydatków.

Spis treści

W październiku br. inflacja osiągnęła rekordowe 17,9 proc. – wynika z najnowszych danych GUS. Postępujący od miesięcy wzrost cen towarów i usług nie pozostaje bez wpływu na portfele Polaków i skłania do uważnej analizy domowych budżetów.

E-konsumenci stają się bardziej cyfrowi

Wśród osób kupujących online 32 proc. prowadzi ewidencję wydatków w sklepach internetowych, a 24 proc. zapisuje również kwoty wydane offline – wynika z badania „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 roku” przeprowadzonego na zlecenie operatora płatności PayU.

E-commerce w Polsce stanowi już kilkanaście procent całej sprzedaży detalicznej i utrzymuje stabilne tempo rozwoju. Według szacunków PwC wartość tego rynku ma do końca roku osiągnąć 105 miliardów złotych. Obecnie w sieci kupuje 87 proc. z 30 milionów internautów w kraju. Większość e-konsumentów korzysta z zalet zakupów online już od co najmniej 5 lat (74 proc.), a 8 proc. wykonało pierwszą transakcję online w trakcie pandemii – wskazuje badanie.

Głównymi czynnikami motywującymi do robienia zakupów online są oszczędność czasu (68 proc.), dostępność o każdej porze (66 proc.) oraz możliwość dokonania zakupu z domu (62 proc.). Wygoda i łatwość kupowania w sieci z jednej strony napędzają e-handel, a z drugiej skłaniają kupujących do ciągłego uczenia się i nadążania za wciąż zmieniającą się technologią – 69 proc. e-konsumentów biorących udział w badaniu PayU jest zdania, że coraz szersza dostępność zakupów i płatności internetowych motywuje ich do zdobywania wiedzy o nowych produktach i usługach cyfrowych.

32 proc. kupujących online prowadzi ewidencję wydatków

Przystępność i prostota zakupów online powodują, że w sklepach internetowych łatwiej jest wydać więcej pieniędzy niż w sklepach stacjonarnych – uważa tak 43 proc. e-konsumentów (48 proc. kobiet i 36 proc. mężczyzn). Skłonność do wydawania większych środków w Internecie może z kolei powodować potrzebę skrupulatnej analizy budżetu domowego. Z badania PayU wynika, że 32 proc. e-konsumentów prowadzi ewidencję wydatków online, a 24 proc. respondentów skrupulatnie podchodzi do planowania domowych rozchodów, zapisując wydatki związane z zakupem usług i produktów zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.

W sierpniu br., gdy przeprowadziliśmy badanie, połowa e-konsumentów deklarowała, że mimo rosnących cen, poziom ich wydatków na zakupy w internecie pozostanie bez zmian w kolejnych miesiącach. Obecnie nie dostrzegamy jeszcze negatywnego wpływu inflacji na wartość procesowanych transakcji i przygotowujemy się do najgorętszego okresu dla e-commerce w ciągu roku, czyli promocji wokół Black Friday i Cyber Monday oraz zakupów przedświątecznych. Liczymy się jednak z tym, że wkrótce dynamika wzrostów może się osłabić – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU S.A.

Blisko 70% e-konsumentów swobodnie wydaje w internecie do 400 zł

Co trzeci badany (33 proc.) wskazał, że maksymalna kwota, którą może swobodnie zapłacić za zakupy online, mieści się w granicach do 200 złotych. Z kolei 2/3 respondentów (67 proc.) zadeklarowało, że bez większego zastanowienia może wydać w internecie do 400 złotych. Blisko 7 proc. badanych bez wahania dokonałoby zakupów online o wartości 2 tysięcy złotych lub więcej.

Wygodnym i zyskującym na popularności rozwiązaniem dla osób, które chcą np. skorzystać z sezonowych promocji, ale finansowanie wolą odłożyć na później, są różne formy płatności odroczonych. Z danych PayU wynika, że od stycznia do sierpnia br. aż 33 proc. e-konsumentów skorzystało z przynajmniej jednej formy odroczenia płatności, w tym 23 proc. z „kup teraz, zapłać później”, a 15 proc. z płatności na raty.

Trwa głosowanie...

Eko różne ma oblicza. Jak dbasz o środowisko?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu