Umowy na piśmie do likwidacji? Pracodawcy chcą liberalizacji przepisów

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Aymanejed/ Pixabay.com
Umowa o pracę powinna mieć formę pisemną. Nie wystarczy przesłać skanu podpisanej umowy. Pracodawcy RP rekomendują złagodzenie wymogu zawierania umowy o pracę na piśmie.

Zgodnie z Kodeksem pracy zawarcie umowy o pracę lub zmiana jej warunków wymaga formy pisemnej, a więc opatrzenia umowy własnoręcznym podpisem. (Mamy wówczas do czynienia z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.) Pracodawca może zawrzeć umowę w formie elektronicznej, jeżeli zarówno on, jak i pracownik podpisze dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym – wskazuje Państwowa Inspekcja Pracy. Wówczas oświadczenie woli w postaci elektronicznej jest traktowane na równi z oświadczeniem woli w formie pisemnej. Problem polega na tym, że nie każdy korzysta z kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

- Należy zastanowić się, czy w przypadku, gdy z góry wiadomo, że pracownik będzie wykonywał pracę w formie zdalnej, umowa o pracę nie powinna zostać zawarta w formie dokumentowej, np. za pośrednictwem wiadomości e-mail. Z pewnością ułatwiłoby to procedurę zawierania umów – podkreśla Katarzyna Siemienkiewicz, eksperta ds. prawa pracy Pracodawców RP.

Czym jest forma dokumentowa?
Forma dokumentowa wymaga od stron umowy złożenia oświadczenia woli w postaci dokumentu pozwalającego ustalić tożsamość osoby składającej oświadczenie, ale nie musi być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Co ważne, taka umowa może przybrać formę obrazu, wiadomości e-mail, sms-a czy pliku, np. z zapisem dźwiękowym.

Istnieje wiele branż, które poradziły sobie z zawieraniem umów na odległość jeszcze przed pandemią. Kodeks cywilny, w przeciwieństwie do Kodeksu pracy, dopuszcza bowiem zawieranie umów w formie dokumentowej (patrz art. 772 i art. 773 KC). Obecnie można kupić smartfon, korzystając z połączenia głosowego czy wypowiedzieć umowę zakupu, wysyłając stosowne oświadczenie woli e-mailem.

- W chwili obecnej z powodzeniem jesteśmy w stanie zawrzeć umowę zlecenia, wziąć pożyczkę i wykonać szereg innych czynności w formie dokumentowej. Pozostawienie wymogu formy pisemnej dla umowy o pracę, zwłaszcza w obliczu masowości pracy zdalnej, stanowi pewien archaizm – podkreśla Adam Kraszewski, radca prawny z Kancelarii Gessel.

Z uwagi na wysoki wzrost zachorowalności w kraju, od 22 marca do 11 kwietnia, naukę w trybie zdalnym będą realizowali uczniowie wszystkich klas szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży w całym kraju.

WAŻNE! Nauka w szkołach teraz. Nowe rozporządzenie, tu wszys...

uczniowie

Zdarza się, że przyszły pracownik otrzymuje pocztą lub za pośrednictwem kuriera dwa podpisane już przez pracodawcę egzemplarze umowy, a następnie proszony jest o złożenie sygnatury i odesłanie jednego dokumentu do siedziby pracodawcy.

- W dobie narzędzi elektronicznych, które mamy, forma pisemna umowy jest przestarzała i utrudnia funkcjonowanie przedsiębiorcom. Co prawda Główny Inspektorat Pracy zgodził się na zastępcze rozwiązanie, jakim jest potwierdzanie warunków pracy w przypadku braku zawarcia umowy w formie pisemnej najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy (instytucja przewidziana w art. 29 par. 2 Kodeksu pracy), jest to jednak rozwiązanie tymczasowe i stanowi wyjątek od zasady pisemności – tłumaczy Joanna Torbé, adwokatka z Kancelarii Adwokackiej Joanna Torbé & Partnerzy, ekspertka BBC.

Papierowe umowy odejdą do lamusa?
Obecnie wiele osób wykonuje swoje obowiązki z domu, a wymóg opatrzenia umowy własnoręcznym podpisem jest kłopotliwy zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Jak podkreślają zwolennicy nowelizacji przepisów, umowy w formie pisemnej zostały wprowadzone na długo przed upowszechnieniem się internetu.

- Kodeks pracy liczy sobie prawie 50 lat i był opracowany w czasach, kiedy nikt nawet nie wyobrażał sobie istnienia możliwości, jakie daje współczesna technika. Rozwiązania kodeksowe powinny podlegać przeglądowi i dostosowaniu do obecnych realiów. Z perspektywy obrotu prawnego kluczowe jest, aby strony jednoznacznie określiły warunki umowy o pracę; miały możliwość odczytu zawartej umowy w dowolnym momencie i aby istniała możliwość ustalenia, kto złożył określone oświadczenie woli – mówi Adam Kraszewski.

Pracodawca posługujący się kwalifikowanym podpisem elektronicznym może nie tylko zawrzeć umowę o pracę e-mailem, ale również – przekazać pracownikowi aneks do wymowy lub wypowiedzenie umowy o pracę. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że oświadczenie o rozwiązaniu umowy bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest wadliwe. Podobnie wysłanie e-mailem skanu czy zdjęcia podpisanej umowy prowadzi do jej zawarcia, ale taka umowa jest wadliwa i łatwa do podważenia w sądzie.

[QUIZ] Czy należy ci się umowa o pracę? Zrób prosty test i sprawdź!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Najatrakcyjniejsze miejsca do pracy zdaniem Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu