Transport wodorowy. Pesa testuje nową lokomotywę na wodór. Czy to przyszłość polskiej komunikacji i przewozów?

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Nowy pojazd testowany jest na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, w województwie dolnośląskim.
Nowy pojazd testowany jest na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, w województwie dolnośląskim. Adam Jastrzębowski/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Pesa, czyli największy polski producent pojazdów szynowych, który zajmuje się także produkcją i remontami pojazdów kolejowych, testuje nową lokomotywę wodorową. Pojazd testowany jest na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie (woj. dolnośląskie). Podobną lokomotywę od zeszłego roku ma Alstom. Inwestowanie w tabor wodorowy oraz infrastrukturę zaczyna być coraz bardziej opłacalne. W Polsce pojawiają się pierwsze wodorowe pojazdy oraz stacje paliw. Czy wodór to przyszłość dla transportu?

Transport wodorowy. Dlaczego testowana jest lokomotywa wodorowa?

Europejska energetyka przechodzi w ostatnim czasie głęboką transformację, która spowodowana jest nie tylko troską o środowisko, ale również kryzysem gospodarczym i trudną sytuacją polityczną na Starym Kontynencie.

Od kilku lat firmy na całym świecie prowadzą intensywne prace nad stworzeniem pojazdów wodorowych, które będzie można wykorzystać w transporcie publicznym. Lokomotywę wyposażoną w ogniwo paliwowe do przetwarzania tego pierwiastka zaprezentowano na targach TRAKO w Gdańsku.

Coradia iLint, wyprodukowana przez francuski Alstom, była pierwszym na świecie w pełni bezemisyjnym pociągiem pasażerskim. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a zasięg szacowany jest na nawet 1000 kilometrów.

Transport wodorowy w Polsce. Tak będzie wyglądać komunikacja i przewóz towarów za kilka lat

Na tych samych targach PESA pokazała lokomotywę wodorową Gama, wyprodukowaną przy współpracy z PNK Orlen i PKP SA. Tym samym Polska stała się drugim na świecie krajem z lokomotywą wodorową. Będzie ona przeznaczona do przewozu lekkich składów towarowych lub prac manewrowych. Prędkość maksymalna SM42 wynosi 90 km/h. W 2025 roku zadebiutować ma również zeroemisyjny pociąg pasażerski.

W Polsce pojawiają się również pierwsze autobusy wodorowe, produkowane przez przedsiębiorstwo Solaris. Pojazdy te będą wykorzystywane przez komunikację miejską w największych, polskich miastach. We wrześniu Solaris zaprezentował pojazd wodorowy Urbino 18, którym może podróżować do 138 osób. Czas tankowania pojazdu wynosi ok. 20 minut, a zasięg około 350 kilometrów.

Według wyliczeń zarządu Solaris w najbliższych latach po polskich drogach jeździć będzie kilkaset autobusów wodorowych. Kupnem tych pojazdów zainteresowane są miasta takie, jak Kraków, Poznań, Gdańsk, Wrocław Rybnik i Wałbrzych.

PKN Orlen niedawno zadeklarował, że zamierza zająć się dostawami paliwa wodorowego, a także rozbudową infrastruktury tankowania. Założenia te są elementem strategii wodorowej, na którą do 2030 roku koncern przeznaczy 7,5 mld złotych. Porozumienia z PESĄ i Solaris sprawią, że zarówno zeroemisyjne pociągi, jak i autobusy będą miały zapewnione stałe dostawy paliwa.

W przyszłości jednym z głównych zastosowań wodoru może być transport. Jak wskazują analizy firmy McKinsey - obecnie lokomotywy wodorowe dobrze sprawdzą się na trasach o niskiej częstotliwości kursów, gdyż budowanie sieci trakcyjnej na takich odcinkach jest nieopłacalne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu