Startup, który pomaga lokalnym sklepom konkurować z dużymi sieciówkami. O co chodzi w Communitystore?

Justyna Madan
Justyna Madan
Bohdan Saranchuk i Nick Romanenko stworzyli wspólnie Communitystore i pomagają lokalnym sklepom
Bohdan Saranchuk i Nick Romanenko stworzyli wspólnie Communitystore i pomagają lokalnym sklepom Communitystore
Niezależni właściciele lokalnych sklepów, którzy sprzedają unikatowe, ręcznie robione produkty czy naturalne kosmetyki, mają teraz swoje miejsce w sieci. Communitystore powstał z myślą o miejscach, które muszą konkurować z dużymi sieciówkami i nie zawsze mają do tego odpowiednie narzędzia.

Bohdan Saranchuk i Nick Romanenko poznali się pracując nad innym narzędziem dla firm lokalnych, przeznaczonym do zarządzania opiniami online, na platformach takich jak Google czy Facebook. W 2019 roku Bohdan Saranchuk stworzył lokalną markę akcesoriów skórzanych wraz z pracownią kaletniczą w Krakowie. Wtedy pojawiły się problemy z nawiązywaniem relacji B2B, czyli współpracy opartej na wzajemnych potrzebach, np. dostawca-odbiorca, czy producent-dystrybutor.

„Żeby nawiązać współpracę z nowymi kontrahentami musiałem inwestować w targi czy oddawać ogromną prowizję przedstawicielom handlowym. Już wtedy odczułem, że brakuje współczesnego rozwiązania w B2B, szczególnie w porównaniu do tego jak działa B2C (współpraca pomiędzy firmą a klientami indywidualnymi – przyp. red.). Użytkownik już jest przyzwyczajony do tego, że można złożyć zamówienie dwoma kliknięciami i nie płacić za dostawę. Natomiast gdy sklep detaliczny potrzebuje uzupełnić asortyment produktów, to w grę wchodzi telefon, email czy jeszcze inne rozwiązania sprzed 15 lat” – opowiada Bohdan Saranchuk.

W lutym 2021 pojawił się pomysł zbudowania platformy, za pomocą której sklepy detaliczne będą mogły zrobić zakupy hurtowe bez wysiłku. I tak wszystko się zaczęło. „Naszym celem jest pomoc sklepom lokalnym konkurować z dużymi sieciówkami i gigantami online typu Amazon” – dodaje Saranchuk.

Czym właściwie jest Communitystore?

Communitystore to marketplace hurtowy, który łączy niezależnych właścicieli sklepów lokalnych z markami sprzedającymi unikatowe artykuły wyposażenia domu, kosmetyki naturalne, produkty dla dzieci, artykuły papiernicze i wiele więcej. Główną cechą oferowanych produktów jest ich wyjątkowość i fakt, że nie znajdziemy ich na rynku masowym.

„Platforma nie tylko łączy kupujących i sprzedających. Oferuje również niższe minimalne zamówienia hurtowe, darmową dostawę i 60-dniowe warunki płatności. Marki otrzymują płatność po potwierdzeniu zamówienia, a kupujący może zapłacić za zamówienie w ciągu 60 dni. Jest też na przykład możliwość zamówienia od kilku dostawców w jednym koszyku, a to znacznie upraszcza logistykę” – tłumaczy Bohdan Saranchuk.

Firma współpracuje wyłącznie z markami, które spełniają określone kryteria jakości. Wiele z nich oferuje rękodzieło, produkty naturalne, trwałe i tworzone w myśl zasady zero-waste.

Lokalne sklepy wciąż uczą się jak konkurować z dużymi graczami i wychodzi im to coraz lepiej. Zaletą mniejszych sklepów są ich klienci, którzy szukają rzeczy unikalnych, a lokalne marki właśnie takie produkty mogą zaoferować. Brakuje im jednak analizy danych oraz instrumentów finansowych. I tutaj wkracza Communitystore. Algorytmy analizują sprzedaż w setkach małych sklepów i mogą na podstawie danych rekomendować najbardziej pasujące produkty do konkretnego sklepu. Odroczone płatności dają możliwość lokalnym sklepom testować nowy asortyment i cały czas poszerzać swoją ofertę.

Serwis jest przeznaczony wyłącznie dla firm i można tam znaleźć jedynie oferty hurtowe, bezpośrednio od dostawców. Do platformy są dopuszczane zarówno sklepy stacjonarne, jak i sklepy online. Każdy sklep jest weryfikowany przez twórców projektu.

Communitystore planuje podbić rynek europejski

„Całkowity rynek jest ogromny. Zidentyfikowaliśmy 800 000 niezależnych sklepów w całej Europie, które potencjalnie mogłyby współpracować z Communitystore. A sukces amerykańskich wzorników, takich jak Faire, dowodzi, że ten stosunkowo nowy rynek jest nadal w dużej mierze niewykorzystany” – tłumaczy Sasanchuk.

Obecnie Communitystore działa w Polsce, ale 2022 ma być rokiem podboju Unii Europejskiej. W planach jest rozszerzenie działalności na m.in. Francję, Hiszpanię, Niemcy, Belgię i Holandię. To oznacza, że Polskie sklepy detaliczne będą mogły kupować hurtowo również od producentów zagranicznych, ale i sprzedawać swoje produkty na zagranicznym rynku. Wszystkie benefity takie jak darmowa dostawa, odroczone płatności i marketing pozostaną niezmienne.

Jak to działa? Wchodząc na stronę widzimy wszystkie oferowane marki i produkty, ceny hurtowe będą widoczne dopiero po rejestracji. Proces złożenia zamówienia jest bardzo podobny do zakupów w zwykłym sklepie online: należy dodać produkty do koszyka, wybrać metodę płatności i sfinalizować zamówienie, po czym jest ono natychmiast przekazane do realizacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu