Produkcja motoryzacyjna w Polsce. Czy będziemy mieli nowy polski samochód? Poloneza nie produkuje się już 20 lat

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Samochody są produkowane w Polsce, jednak o żadnym z nich nie możemy powiedzieć, ze jest w pełni polski.
Samochody są produkowane w Polsce, jednak o żadnym z nich nie możemy powiedzieć, ze jest w pełni polski. Fot. Arkadiusz Lawrywianiec /Polskapresse
Samochody są produkowane w Polsce, jednak o żadnym z nich nie możemy powiedzieć, że jest w pełni polski. Ostatnim takim samochodem był Polonez. Tymczasem już niebawem pojazdy elektryczne mają zacząć wypierać z naszych ulic samochody spalinowe. Czy to oznacza, że nowy polski samochód będzie elektryczny?

Produkcja polskiego Poloneza została zakończona 20 lat temu. Jaka będzie następna polska marka samochodu?

- Po polskich drogach w 2025 r. będzie jeździć milion samochodów elektrycznych - mówił w 2016 r. Mateusz Morawiecki. Od czasu, gdy padły te zapowiedzi upływa już 6 lat, a do realizacji tego celu nadal daleko. Tymczasem w Polityce Energetycznej Polski zapisano, że do 2030 r. celem będzie osiągniecie 600 tys. pojazdów elektrycznych i hybrydowych. To zdecydowanie mniej i później, niż zapowiadał premier.

Na koniec 2020 r. łączna liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in w Polsce przekroczyła 20 tys. Natomiast w 2021 r. - 34,7 tys. elektryków.

Zapowiedzi premiera okazały się być ambitne. Z zapowiadanej liczby obecnie w Polsce nie mamy nawet 50 tys. "elektryków". Równocześnie - jak pokazuje raport przygotowany przez LeasePlan, EV Readiness Index 2022, Polska dalej boryka się z problemem za małej liczby stacji ładowania.

- Po dokładnie czterech latach od pierwszej odsłony „Licznika Elektromobilności” park osobowych samochodów z napędem elektrycznym powiększył się prawie ośmiokrotnie, podczas gdy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania zaledwie trzykrotnie. Ta dysproporcja będzie stale się powiększać, jeżeli nie zostaną wdrożone instrumenty wspierające rozbudowę infrastruktury - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Według danych z raportu Statista Mobility Market Outlook jeszcze w 2022 r. globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć poziom 384 miliardów dolarów.

Polska jest obecnie największym w Europie rynkiem wewnętrznym bez rodzimej marki samochodowej, jednak z dynamicznym i stale rosnącym wskaźnikiem sprzedaży, a liczne badania pokazują, że kierowcy są zainteresowani odrodzeniem polskiej motoryzacji - czytamy na oficjalnej stronie ElectroMobility Poland S.A.

Spółka powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych - PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Energa SA, Enea S.A. oraz Tauron Polska Energia S.A. Przedsiębiorstwo koncentruje się na rozwoju elektromobilności i samochodów elektrycznych.

Nową polską marką samochodów elektrycznych miałaby być Izera. Jej fabryka powstaje w Jaworznie, na styku województwa śląskiego i małopolskiego.

Jakie pojazdy produkuje się obecnie w Polsce?

W Polsce produkuje się nie tylko samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy.

Jedną z największych w Europie fabryk samochodów jest Zakład Tychy FCA Poland - Fiat-Chrysler Automobiles. To tutaj powstają:

  • Fiat 500,
  • Abarth 500,
  • Lancia Ypsilon,
  • Ford Ka.

Natomiast w Gliwicach w General Motors Manufacturing Poland montowane są:

  • Opel Astra,
  • Opel Cascada.

W Poznaniu Volkswagen produkuje

  • VW Caddy,
  • Caddy Maxi,
  • VW Transportera.

Ponadto w Polsce powstają szkielety autobusów miejskich i turystycznych MAN Truck & Bus AG w Starachowicach. Końcowy montaż ma miejsce w Plauen w Niemczech, gdzie odbywa się końcowy montaż.

W Niepołomicach nieopodal Krakowa w fabryce MAN Trucks wytwarzane są pojazdy ciężarowe powyżej 16 ton.

Pod Poznaniem, w Bolechowie powstają polskie autobusy Solaris Bus & Coach S.A. Solaris m także zakłady produkcyjne w Środzie Wielkopolskiej i w Poznaniu.

We Wrocławiu powstają autobusy Volvo, a w Słupsku swoja siedzibę ma Scania Production Słupsk S.A. zajmjący się zarówno autobusami, jak i podwoziami do nich.

Autobusy są również produkowane we Włynkówku pod Słupskiem przez Kapena S.A. a w Jelczu-Laskowicach w dolnośląskim powstają samochody ciężarowe.

W Polsce trwają również kolejne inwestycje w przemysł motoryzacyjny

Northvolt w Gdańsku buduje nową fabrykę, która będzie zatrudniać 500 osób. Podobnie jest w przypadku Enchem Poland w Kobierzycach. Nexilis w Stalowej Woli w nowej fabryce także planuje zatrudnić 500 osób. MAN w Niepołomicach rozbudowuje fabrykę, gdzie pracować będzie dodatkowe 1500 osób.

- W całym roku produkcja sprzedana w sektorze motoryzacyjnym osiągnęła poziom niemal 166 mld zł, co oznacza wzrost o 15,9% względem 2020 roku. Taki wynik oznacza przebicie rekordowego pod względem produkcji sprzedanej 2019 roku o ponad 3% - czytamy w raporcie PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” za pierwszy kwartał 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu