Pociągiem z Krakowa do Zakopanego w 90 minut. Jest harmonogram budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko ma stanowić najszybsze połączenie Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem. Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło aktualny harmonogram dla realizacji tego przedsięwzięcia. Poszczególne odcinki kolejowej trasy mają być realizowane do 2030 roku.

- Linia kolejowa Kraków, Podłęże pod Krakowem, dalej Tymbarki Chabówka - Rabka, Nowy Sącz to historyczny projekt. Wszystkie dokumenty do jego realizacji podpisywano za czasów zaboru austriackiego, na początku XX wieku. Pierwsza wojna światowa przerwała ten projekt. Później w 1938 roku była przygotowana dokumentacja techniczna na budowę tej linii kolejowej. Niestety II wojna światowa przerwała ten projekt. Później długo, długo nic, aż przyszedł rząd Prawa i Sprawiedliwości i powiedzieliśmy, że zrealizujemy tę inwestycję. Mamy już gotowe pozwolenie na budowę i projekty. Teraz nadszedł czas realizacji - informuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podkreśla, że budowa tej linii spowoduje wielkie otwarcie komunikacyjne w regionie. - Do tej pory pociągi z Krakowa do Mszany Dolnej jechały 3 godziny 10 minut. Po realizacji tej wielkiej inwestycji pojadą 35-40 minut. Dziś pociąg z Krakowa do Nowego Sącza jedzie 3 godziny i 5 minut. Po realizacji tego przedsięwzięcia to będzie 55 minut. I wreszcie z Krakowa do Zakopanego dziś pociąg przejeżdża 3 godziny 51 minut, a będzie to 90 minut. To zmiana rewolucyjna, otwarcie komunikacyjne całego regionu. Na to czekały pokolenia, nie tylko mieszkańców Małopolski, Sądecczyzny, ale też turyści, którzy przyjeżdżają tu w celach rekreacyjnych, wypoczynkowych - dodaje minister Andrzej Adamczyk.

Realizacja inwestycji pod nazwą "Podłęże – Piekiełko" zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się w Podłężu (gmina Niepołomice) i skieruje na południe. W Szczyrzycu linia ma się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do Mszany Dolnej. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie zmodernizowana.

Zaprezentowany przez Ministerstwo Infrastruktury harmonogram zakłada realizację poszczególnych odcinków w następującym przedziale czasowym:

Chabówka - Rabka Zaryte - 2023-2025,
Rabka Zaryte - Mszana Dolna - 2023-2025,
Limanowa - bocznica Klęczany - 2023-2026,
bocznica Klęczany - Nowy Sącz - 2023-2025,
Szczyrzyc - Tymbark - 2024-2028,
stacja Limanowa - 2024-2026,
Podłęże - Podłęże Balachówka - 2025-2028,
Podłęże - Gdów - 2025-2028,
Gdów - Szczyrzyc - 2025-2028,
Porąbka - Stróża - 2025-2029,
Fornale - Szczyrzyc - 2025-2029,
Tymbark - Limanowa - 2025-2028,
Mszana Dolna - Fornale - 2025-2029.

W ramach realizacji projektu Podłęże - Piekiełko, Ministerstwo Infrastruktury podpisało już umowę za prawie 430 mln zł na modernizację odcinka linii kolejowej nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Jednocześnie ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych na stacji Limanowa.

W ramach projektu ruszyły już prace na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz. Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł netto.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pociągiem z Krakowa do Zakopanego w 90 minut. Jest harmonogram budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko - Gazeta Krakowska

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zniesmaczony
Niech sobie każdy przedstawi: gdyby była taka szybka kolej do Zakopca — w godzinkę — przecież najspokojniej w świecie można sobie wyobrazić wtedy „szybki wypad” w góry z rana, spędzenie dzionka pod Tatrami BEZ nocowania tamże, i pod wieczór — znowu po (nie więcej, niż) godzince w pociągu — powrót do domu. Po prostu. Czy nie byłoba to o wiele ciekawsza perespektywa, niż ta cholerna, nikomu tutaj niepotrzebna (oprócz garski popaprańców) „nowa zakopianka”?

Stara, czy nowa — nie zejdzie się poniżej 3 godzin tłuczenia się „za kółkiem”, jeśli chodzi o podróż do Zakopanego. Wszędzie teraz są ograniczenia prędkości i fotoradary, odcinkowe pomiary itd. Wybudują drogę — i jeszcze przed oddaniem do ruchu obsr.ją ją radarami, że i tak się szybko nie pojedzie, nawet, jeśli nie będzie dużego zagęszczenia ruchu.
Z
Zniesmaczony
26 października, 18:35, Adam:

Kraków Główny => Myślenice => Rabka => Nowy Targ => Zakopane. Całkowity czas przejazdu z postojami na stacjach pośrednich to max 60 minut. Technologie geologiczne i kolejowe pozwalają zrealizować takie połączenie w Polsce od lat 90-tych.

No więc to byłoby coś, co byłoby o wiele bardziej interesujące, niż uparcie i nachalnie forsowany ostatnio projekt „nowej zakopianki” — ale z powodów nie podanych do publicznej wiadomości (bo „argumentowanie”, że robią to dlatego, iż „inaczej niedługo obecna zakopianka się zatka”, to zwykła ściema; im chodzi o coś innego), władze centralne koniecznie uparły się „obdarować” nas tutaj „nową zakopianką”, zamiast kolejowym połączeniem na południe takim z prawdziwego zdarzenia. I to w epoce stawiania na transport elektryczny i zbiorowy — jak właśnie kolej.

To oni tacy niby „dobrzy” są dla nas, że o nową drogę już teraz, zawczasu zadbają — myślałby kto, że i prawda.

A
Adam
Kraków Główny => Myślenice => Rabka => Nowy Targ => Zakopane. Całkowity czas przejazdu z postojami na stacjach pośrednich to max 60 minut. Technologie geologiczne i kolejowe pozwalają zrealizować takie połączenie w Polsce od lat 90-tych.
A
Adam
Kraków Główny => Myślenice => Rabka => Nowy Targ => Zakopane. Całkowity czas przejazdu
R
Realnie patrząc
26 października, 13:00, Zbigniew Rusek:

55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.

26 października, 13:34, Realnie patrząc:

Czemu „przesada”? Autentycznie nie widzę powodu, aby w XXI wieku pociąg miał jechać te 100 km do Nowego Sącza dłużej niż godzinę. Średnia prędkość 100 km/h „oczu w słup” dzisiaj nie stawia. Docelowo — w miarę polepszania stanu torów — to powinno wręcz być pół godziny.

26 października, 16:51, gniewko_syn_ryba:

Znaczy się, chcesz, żeby w pagórkowatym i górzystym terenie pociąg jechał ze ŚREDNIĄ prędkością... 200 km/h (tzn., że biorąc pod uwagę konieczność zatrzymywania się na przystankach prędkość chwilowa musiałaby wynosić nawet 300 km/h) ???... ;))) To może znaczyć tylko, że albo nie uważałeś na lekcjach fizyki albo... jeszcze fizyki w podstawówce nie miałeś... ;)))

Znaczy się uważam, że technologie budowy tuneli i wiaduktów to żadna nowość w dzisiejszych czasach.

g
gniewko_syn_ryba
26 października, 13:00, Zbigniew Rusek:

55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.

26 października, 13:34, Realnie patrząc:

Czemu „przesada”? Autentycznie nie widzę powodu, aby w XXI wieku pociąg miał jechać te 100 km do Nowego Sącza dłużej niż godzinę. Średnia prędkość 100 km/h „oczu w słup” dzisiaj nie stawia. Docelowo — w miarę polepszania stanu torów — to powinno wręcz być pół godziny.

Znaczy się, chcesz, żeby w pagórkowatym i górzystym terenie pociąg jechał ze ŚREDNIĄ prędkością... 200 km/h (tzn., że biorąc pod uwagę konieczność zatrzymywania się na przystankach prędkość chwilowa musiałaby wynosić nawet 300 km/h) ???... ;))) To może znaczyć tylko, że albo nie uważałeś na lekcjach fizyki albo... jeszcze fizyki w podstawówce nie miałeś... ;)))

P
Podróżny
Jaki pociąg " z Krakowa do Zakopanego przejeżdża w 3 godziny 51 minut". 1:55 to nie 3:51. Ja wiem, że łatwiej się pochwalić prawie dwiema godzinami poprawy, ale ja tu widzę 20 minut oszczędności, co szczerze mówiąc nie jest dla mnie warte takiej inwestycji.
P
Podróżny
26 października, 13:00, Zbigniew Rusek:

55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.

Z Krakowa do Zakopanego pociąg ekspresowy powinien jechać maksymalnie godzinę. Do Sączą podobnie. Równie dobrze można powiedzieć, że pociąg z Brukseli do Londynu powinien jechać 8 godzin, a jedzie 2 (ponad 300 km). Chyba zatrzymał się Pan jakieś 50 lat temu.

P
Pengos
Ile już lat słyszymy o linii Podłęże-Piekiełko? Kilkanaście? Czy 20
J
Janusz
No nareszcie. Czekam na przystanek w Zagórzu :)
J
Janusz
26 października, 13:00, Zbigniew Rusek:

55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.

26 października, 13:34, Realnie patrząc:

Czemu „przesada”? Autentycznie nie widzę powodu, aby w XXI wieku pociąg miał jechać te 100 km do Nowego Sącza dłużej niż godzinę. Średnia prędkość 100 km/h „oczu w słup” dzisiaj nie stawia. Docelowo — w miarę polepszania stanu torów — to powinno wręcz być pół godziny.

W rzeczy samej. Popieram.

J
Janusz
26 października, 13:00, Zbigniew Rusek:

55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.

Oj Beniu Beniu, co Ci się w główkę stało?

R
Realnie patrząc
26 października, 13:00, Zbigniew Rusek:

55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.

Czemu „przesada”? Autentycznie nie widzę powodu, aby w XXI wieku pociąg miał jechać te 100 km do Nowego Sącza dłużej niż godzinę. Średnia prędkość 100 km/h „oczu w słup” dzisiaj nie stawia. Docelowo — w miarę polepszania stanu torów — to powinno wręcz być pół godziny.

Z
Zbigniew Rusek
55 minit Kraków-Nowy Sącz to przesada. Powiedzmy, że 80 minut byoby rozsądnym czasem, a pociągi ekspresowe - 70 minut. Krakiów-Mszana Dolna pociągiem, rozsądnym czasem byłaby 1 godizna. Kraków-Zakopane - 1 godz. 30 minut pociągiem pośpiesznym to dobra opcja, natomiast osobowym - nieprzyśpieszonym (takim, który zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku) - może do 2 godzin.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu