Młodzi Polacy coraz częściej rezygnują z posiadania prawa jazdy. Nie chodzi tylko o względy ekonomiczne

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Młodzi Polacy rezygnują z posiadania prawa jazdy m.in. ze względu na oszczędności, czy korzystanie z popularnych aplikacji do przejazdów oraz rozwiniętej komunikacji miejskiej.
Młodzi Polacy rezygnują z posiadania prawa jazdy m.in. ze względu na oszczędności, czy korzystanie z popularnych aplikacji do przejazdów oraz rozwiniętej komunikacji miejskiej. Krzysztof Kapica/ Polska Press
Zgodnie z danymi pochodzącymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), systematycznie spada zainteresowanie nabyciem prawa jazdy przez Polaków, zwłaszcza najmłodszych. Czym jest to spowodowane? Przede wszystkim chodzi o zmianę stylu życia, a także oszczędności finansowe, gdyż utrzymanie samochodu robi się coraz droższe.

Spis treści

Spada liczba wydawanych praw jazdy

Jak podaje portal auto-świat.pl, w 2011 roku prawo jazdy zdobyło 570 tys. osób, w 2010 roku było to 832 tys. kierowców. portal podkreśla, że na kursy przygotowujące do egzaminu na prawo jazdy zgłasza się coraz mniej chętnych.

– Głównym powodem spadającej liczby nowych kierowców wydają się być czynniki demograficzne, ale pogłębiający się kryzys gospodarczy na pewno także ma znaczenie – tłumaczy, cytowany przez portal Dawid Kocik, redaktor naczelny serwisu Regiomoto.pl.

– W obliczu rozwiniętego transportu publicznego oraz drogich samochodów, paliwa i utrzymania auta, może tak się zdarzyć, że to marzenie młodych przestanie być aktualne. Wyprzedzić go mogą podróże, gadżety i ekologiczne formy przemieszczania się – dodaje cytowana Agata Pasikowska, psycholog nowych technologii z SWPS.

Przeglądając różnego rodzaju fora, młodzi Polacy wśród głównych powodów rezygnacji z posiadana własnego auta, a często także rezygnacji z posiadania uprawnień do kierowania samochodem, oprócz względów ekonomicznych, wskazują, na rozwiniętą komunikację w dużych ośrodkach miejskich, problemy z parkowaniem, a także planowanym wprowadzeniem stref czystego transportu. Do tego dochodzą przejazdy, które możemy zamówić przez aplikacje na smartfonie. Kolejnym z argumentów, mieszkańców dużych miast, są miejskie wypożyczalnie rowerów, czy hulajnogi na minuty.

Liczba wydawanych praw jazdy w ostatnich latach

Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), od 2018 roku liczba wydawanych praw jazdy spadła poniżej 400 tysięcy, a w 2020 roku, czyli pandemicznym spadła poniżej 300 tysięcy, podobną sytuację mieliśmy w 2023 roku:

  • 2018 r. - 417 tys.
  • 2019 r. - 370 tys.
  • 2020 r. (pandemia) - 295 tys.
  • 2021 r. - 372 tys.
  • 2022 r. - 330 tys.
  • 2023 r. - 296 tys.

Więcej zapłacisz za wydanie prawa jazdy?

Od początku kwietnia, powiaty i miasta na prawach powiatu płacą Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych o ponad 10 proc. więcej za zamawiane prawa jazdy, dowody rejestracyjne czy naklejki legalizacyjne. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna", ceny jakie samorządy płacą państwowej spółce za wyprodukowanie dokumentów zbliżyły się do kwot, które płacą mieszkańcy.

– Zbliżamy się do momentu, w którym administracja samorządowa będzie dopłacać do czynności urzędowych świadczonych na wniosek obywateli – wyjaśnia zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich, Grzegorz Kubalski, cytowany przez „DGP". – O ich podniesienie zaczęliśmy się starać w drugiej połowie zeszłej dekady – dodaje.

Wzrost kosztów utrzymania auta

Samochód wymaga stałego nakładu finansowego. Eksploatacja auta wiąże się z regularnymi opłatami za tankowanie, naprawy czy ubezpieczenie, a te cały czas drożeją. Z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie” wynika, że najbardziej obciążająca dla portfela polskich kierowców jest naprawa usterek – odpowiedziało tak 4 na 10 ankietowanych (38 proc.). Na drugim miejscu wśród ogółu badanych znalazły się ubezpieczenia motoryzacyjne (35 proc.). Mniej osób skarży się na koszt przeglądów technicznych (8 proc.), sezonowy serwis i wymianę opon (6 proc.), a także wymianę płynów i filtrów (4 proc.).

– 55 proc. polskich kierowców korzysta ze swojego auta codziennie, a co trzeci ankietowany używa samochodu kilka razy w tygodniu. Tylko 5 proc. jeździ samochodem raz w tygodniu, zaś 3 proc. rzadziej niż raz w tygodniu – podaje Andrzej Zapotoczny, Kierownik Zespołu Obsługi Serwisowej z Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank.

Co piąty kierowca przeznacza na eksploatację auta od 12 do 15 tys. zł rocznie. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze swojego auta codziennie.

Koszty utrzymania samochodu mocno w górę. Niedługo ceny OC m...

Rośnie liczba ofert sprzedaży aut na wtórnym rynku

Według raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w marcu 2024 roku w Polsce oferowano 272.399 aut z drugiej ręki. To o 32 359 aut więcej niż w lutym br. i aż 62 779 samochodów niż rok temu. W ciągu miesiąca mediana cen pozostała na tym samym poziomie i wyniosła 32 900 zł.

10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży na wtórnym rynku w Polsce w marcu 2024 r:

  • Opel Astra
  • Audi A4
  • BMW 3
  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Passat
  • Ford Focus
  • Skoda Octavia
  • BMW 5
  • Audi A6
  • Ford Mondeo

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu