Kraków. Przepisy w sprawie Strefy Czystego Transportu zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Uchwała o Strefie Czystego Transportu w Krakowie została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Uchwała o Strefie Czystego Transportu w Krakowie została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Joanna Urbaniec
Mieszkańcy Krakowa zaskarżyli uchwałę miasta o Strefie Czystego Transportu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uważają, że zawężenie SCT do I lub II obwodnicy oraz pozostawienie możliwości wjazdu do niej dla mieszkańców Krakowa, którzy posiadali samochód przed określoną datą wprowadzenia strefy - bez progresji parametrów pojazdów - mogłoby spowodować uniknięcie większości kontrowersji, jakie towarzyszą planom wprowadzenia SCT w całym mieście.

Przypomnijmy, że zaproponowane rozwiązanie dla Krakowa ma mieć dwa etapy. Pierwszy, bardzo łagodny, ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku i obowiązywać w całym mieście. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 r.

- Zdroworozsądkowo - zawężenie SCT do I lub II obwodnicy oraz pozostawienie możliwości wjazdu dla osób mieszkańców Krakowa, którzy posiadali samochód przed określoną datą - bez progresji parametrów - spowoduje uniknięcie większości kontrowersji. Proponowaliśmy te zapisy w trakcie konsultacji, niestety Zarząd Transportu Publicznego nie był skłonny do dyskusji - przekonują mieszkańcy, którzy zaskarżyli uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą SCT do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Dziś protesty przeciwko Strefie Czystego Transportu w Krakowie. Pierwsza demonstracja odbędzie się przed urzędem

Uważają, że badania, na jakie powołano się w trakcie procedowania uchwały o SCT przeprowadzono w sposób wadliwy, m.in dlatego że zostały wykonane na trasach przelotowych przez Kraków. - Uruchomienie północnej obwodnicy Krakowa spowoduje automatyczny spadek zanieczyszczeń - wynikający z wyrzucenia tranzytu poza miasto - przekonują protestujący przeciw SCT.

Polska policja wymienia flotę!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przepisy w sprawie Strefy Czystego Transportu zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - Gazeta Krakowska

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

40 % aut out!
https://youtu.be/QYGgHW87m8o?si=yfstSinD13EefN62
S
Sct=bolszewizm
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/dziesiatki-tysiecy-aut-nie-wjada-do-krakowa-cena-czystego-transportu/2sr0nrx
S
Sct=wyrok śmierci mśp
https://www.rmf24.pl/regiony/krakow/news-w-krakowie-protest-przeciwko-strefie-czystego-transportu-wyr,nId,7164954
A
A co z tym zrobimy?
Na lotnisku w Balicach dzień-w-dzień samoloty wypalają nawet do 500 tys. litrów paliwa (każdego dnia!) — a one przecież nie są wyposażone ani w katalizatory, ani w zawory EGR czy inne eko-bajery. I to jakoś „nie przeszkadza” — to morze paliwa wypalane codziennie — zaś przeszkadzają spełniające surowe normy samochody, czy jakiś babciny piecyk.

Dla niedowiarków podaję, ile spala paliwa duży samolot pasażerski podczas startu: „On takeoff a 777 burns 4000 to 10,000 gallons (15,000 to 42,000 liters) depending on weight, engine model, throttle position and elevation included as takeoff.”

Oczywiście „przepał” różnych modeli samolotów jest różny, ale skala ta sama.

To przemnóżcie to sobie przez liczbę samolotów startujący.ch z Balic — i dodajcie jeszcze paliwo wypalane podczas lądowań.

Artykuł z „National Geographic” jasno mówi:

„Plane Exhaust Kills More People Than Plane Crashes

Toxic pollutants kill at least ten thousand annually, study says.

Earlier studies had assumed that people were harmed only by the emissions from planes while taking off and landing. The new research is the first to give a comprehensive estimate of the number of premature deaths from all airline emissions.

"We found that unregulated emissions from [planes flying] above 3,000 feet [914 meters] were responsible for most of the deaths," said study leader Steven Barrett, an aeronautical engineer at the Massachusetts Institute of Technology in Cambridge.”

I co — i jakoś nie ma nacisku na zamknięcie lotniska, aby zrobić tam „strefę czystego transportu” opartą na szybowcach? :) I nawet eko-oszołomy cicho-sza na ten temat (pewnie dostali działkę za „nieinteresowanie się”) — a ciągle czepiają się kierowców w mieście?
g
gniewko_syn_ryba
22 listopada, 11:53, jak_zwykle_bez_hejtu:

"zawężenie SCT do I lub II obwodnicy" - to jest logiczne i zdrowo rozsadkowe podejscie.... 90% mieszkańców i przyjezdnych nie musi tam jechac autem, a przynajmniej bedzie miec szanse zostawic auto gdzie na parkingu PR i dojechac komunikacja miejska....zdecydowana wiekszosc potrzebnych do "zycia" instytucji, szpitali, itp jest poza ta strefa

22 listopada, 13:11, mieszkaniec Krakowa:

czyli uważasz że ludzie wewnątrz I lub II obwodnicy mają inne płuca od mieszkańców dzielnic peryfe[wulgaryzm]nych? Co SCt ma wspólnego z urzędami. Czy sprawy w urzędach obligato[wulgaryzm]nie załatwia się przyjeżdżając samochodem? czy w ogóle posiadanie samochodu jest obowiązkiem człowieka?

Miasto (= Jacuś i s-ka) chyba uważają, że tak skoro wyrzucają samochody z centrum i wrzucają je na peryferia, gdzie mieszka dużo więcej ludzi, którym buduje się pod oknami trasy łagiewnickie itp. biedaautostrady...

Z
Zdrowy rozsądek
Może jakiś radny z RMK, który głosował za wprowadzeniem strefy wyjaśni:

1.Jaki jest sens zabronić jazdy samochodem z Branic do Wolicy (są w strefie kilkanaście kilometrów od centrum), czy Wieliczki na giełdę na Rybitwach?

2. Dlaczego w miastach Europy tylko część obszary podlega strefie? 3. Dlaczego odchodzi się od stref w Niemczech, a my wzorujemy się podobno na Zachodzie?
j
jak_zwykle_bez_hejtu
22 listopada, 13:43, fara:

Czy Sąd weźmie pod uwagę zdrowie i życie przechodniów???!!!!!!!!!!!!

A co im sie konkretnie dzieje ? Bo sam tez jestem nie tylko kierowca ale głownie i przechodniem i rowerzysta. I z tego co widze to tak dlugo jak przechodnie nie pchaja sie autom pod kola to sa w pelni bezpieczni a problemow zdrowotnych nalezy szukac raczej gdzie indziej... zla dieta, palenie tytoniu, picie alkoholu, brak ruchu, stres.....

f
fara
Czy Sąd weźmie pod uwagę zdrowie i życie przechodniów???!!!!!!!!!!!!
A
Andy
22 listopada, 11:53, jak_zwykle_bez_hejtu:

"zawężenie SCT do I lub II obwodnicy" - to jest logiczne i zdrowo rozsadkowe podejscie.... 90% mieszkańców i przyjezdnych nie musi tam jechac autem, a przynajmniej bedzie miec szanse zostawic auto gdzie na parkingu PR i dojechac komunikacja miejska....zdecydowana wiekszosc potrzebnych do "zycia" instytucji, szpitali, itp jest poza ta strefa

22 listopada, 13:11, mieszkaniec Krakowa:

czyli uważasz że ludzie wewnątrz I lub II obwodnicy mają inne płuca od mieszkańców dzielnic peryfe[wulgaryzm]nych? Co SCt ma wspólnego z urzędami. Czy sprawy w urzędach obligato[wulgaryzm]nie załatwia się przyjeżdżając samochodem? czy w ogóle posiadanie samochodu jest obowiązkiem człowieka?

W sumie powini też wprowadzić zakaz transportu komunikacją publiczną na krótszym odcinku niż np 3 - 4 km. Taki kawałek każdy sobie przejdzie a na pewno takie ograniczenie przyczyniłoby się do zmniejszenia ilości autobusów w mieści i przez to do poprawy powietrza.

m
mieszkaniec Krakowa
22 listopada, 11:53, jak_zwykle_bez_hejtu:

"zawężenie SCT do I lub II obwodnicy" - to jest logiczne i zdrowo rozsadkowe podejscie.... 90% mieszkańców i przyjezdnych nie musi tam jechac autem, a przynajmniej bedzie miec szanse zostawic auto gdzie na parkingu PR i dojechac komunikacja miejska....zdecydowana wiekszosc potrzebnych do "zycia" instytucji, szpitali, itp jest poza ta strefa

czyli uważasz że ludzie wewnątrz I lub II obwodnicy mają inne płuca od mieszkańców dzielnic peryfe[wulgaryzm]nych? Co SCt ma wspólnego z urzędami. Czy sprawy w urzędach obligato[wulgaryzm]nie załatwia się przyjeżdżając samochodem? czy w ogóle posiadanie samochodu jest obowiązkiem człowieka?

d
diagnosta
22 listopada, 12:11, Kraków to Dobro Narodowe:

Kraków to dobro Narofowe i nikt nie ma prawa zakazywać dostępu do Miasta! Każdy ma prawo tu wjechać czym chce jeśli ten pojazd został dopuszczony przez diagnostę.

to sobie nim wjedź do sypialni skoro dopuszczony przez diagnoste.

K
Kraków to Dobro Narodowe
Kraków to dobro Narofowe i nikt nie ma prawa zakazywać dostępu do Miasta! Każdy ma prawo tu wjechać czym chce jeśli ten pojazd został dopuszczony przez diagnostę.
W
Whm
Dariusz i wszystko jasne 😂
j
jak_zwykle_bez_hejtu
"zawężenie SCT do I lub II obwodnicy" - to jest logiczne i zdrowo rozsadkowe podejscie.... 90% mieszkańców i przyjezdnych nie musi tam jechac autem, a przynajmniej bedzie miec szanse zostawic auto gdzie na parkingu PR i dojechac komunikacja miejska....zdecydowana wiekszosc potrzebnych do "zycia" instytucji, szpitali, itp jest poza ta strefa
:]
22 listopada, 11:28, Adam:

Wpis z innego artykułu: „Ilu kierowców w Krakowie będzie musiało zmienić samochody? Z wyliczeń ekspertów Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2022 roku w Krakowie i tzw. "obwarzanku" zarejestrowanych było 654 117 samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla (podobnie, jak w przypadku Warszawy, dane nie obejmują tzw. "martwych dusz"). Z danych przedstawionych przez ekspertów instytutu wynika, że w pierwszym etapie działania strefy do Krakowa nie wjadą 24 742 auta. Stanowi to 3,78 proc. całości.”

No i co teraz? Gdzie ten dramat?

Jaką masz dzienną stawkę za te wpisy? Tak z ciekawości pytam, czy na długo starczy tej puli 134,5 tys. zł.

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu