Kiedy jest kolejna niedziela handlowa? Sklep sam o tym przypomni. Klienci otrzymują SMS-y z informacją o handlu w niedzielę. Kto je otrzyma?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Kiedy wypada najbliższa niedziela handlowa? Sklepy szukają sposobów, aby przypominać o tym klientom.
Kiedy wypada najbliższa niedziela handlowa? Sklepy szukają sposobów, aby przypominać o tym klientom. 123rf.com
Niedziele handlowe i ich wprowadzenie wraz z zakazem handlu sprawiło, że wielu handlowcom spadły obroty, także w niedziele handlowe. Klienci zwyczajnie nie pamiętają, czy w danym dniu wypada niedziela handlowa, czy też nie. Sklepy jednak same przypominają o możliwości zrobienia zakupów, wysyłając klientom SMS-y na numery pozyskane w ramach programów lojalnościowych. Kiedy będzie najbliższa niedziela handlowa? Nie czekaj na wiadomość i sprawdź u nas.

Spis treści

Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2022?

W 2022 roku mieliśmy jedną niedzielę handlową w styczniu, dwie w kwietniu a przed nami jedna w czerwcu i w sierpniu, a na koniec znowu dwie w grudniu. Taki rozkład niedziel handlowych może powodować, że mało kto pamięta, w którą niedzielę można udać się do sklepu.

Duże i mniejsze sklepy znalazły jednak rozwiązanie tego problemu. Coraz częściej przypominają o tym na własną rękę, rozsyłając do swoich klientów SMSy.

W tym roku czekają nas jeszcze cztery niedziele handlowe. Będą to:

  • 26 czerwca,
  • 28 sierpnia,
  • 11 grudnia,
  • 18 grudnia.

Wprowadzony w marcu 2018 zakaz handlu w niedzielę początkowo obowiązywał raz na dwa tygodnie, potem handlowa była ostatnia niedziela w miesiącu i dodatkowo przed świętami. Obecnie jest to już tylko siedem niedziel w roku.

Kiedy jest niedziela handlowa - jak to zapamiętać? Sklep wyśle SMS-a z przypomnieniem

Zamieszanie powstało, gdy coraz więcej sieci handlowych zaczęło otwierać się w niedziele jako placówki handlowe wykorzystując lukę w przepisach. Obecnie sklepy otwarte w niedziele funkcjonują głównie w formie sklepów samoobsługowych lub punktów odbioru zakupów internetowych.

- W ostatnich latach przekonaliśmy się, że gdy pojawiają się trudności z przekazaniem ważnej informacji, SMS okazuje się bardzo skuteczny. Tak było w przypadku alertów RCB, informujących o zagrożeniach szybciej niż zdążyliśmy sprawdzić prognozę pogody czy powiadomień o terminie szczepienia, przychodzących automatycznie na dobę przed wizytą. Nic dziwnego, że w sytuacji, kiedy mało kto pamięta, że w najbliższą niedzielę można zrobić zakupy, sklepy nie poprzestają na umieszczeniu informacji na drzwiach wejściowych, tylko szukają sprawdzonego kanału komunikacji, by zaprosić klientów na zakupy - mówi Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI.

Dla sprzedawców konieczną umiejętnością coraz częściej staje się nauczenie tego, jak klienci zachowują się podczas zakupów, jakie mają preferencje i oczekiwania, uwzględniając komunikację.

- Nie warto w dobie takiej mnogości wielu źródeł informacji, wychodzić do każdego klienta taką samą drogą komunikacji, czy też wszystkimi jednocześnie, ponieważ nie zwiększy to szansy dotarcia, a wręcz może zostać odebrane jako nachalność i budzić negatywne odczucia względem naszego produktu czy marki - zauważa Anna Flis, COO ExpertSender.

Zakaz handlu w niedziele - kto na nim stracił?

Opinie wobec niedzielnego zakazu handlu od początku były podzielone. Według badania UCE Research z września 2021 r., 55 proc. Polaków chciało jego zniesienia, a 35 proc. było przeciwnego zdania. Wątpliwości nie mają za to właściciele sklepów. Zamknięcie sklepów w ostatni dzień tygodnia oznacza spadek ich miesięcznych obrotów o ok. 1 proc. - wynikało tak z analiz przeprowadzonych w pierwszych latach funkcjonowania nowych przepisów przez banki i sieci handlowe.

- SMS-y są świetnym wyborem do szybkiej i prostej informacji o ofercie, która dzieje się tu i teraz i nie ma długiego czasu trwania. Wybierając SMS jako kanał komunikacji z naszym klientem, mamy pewność, że trafi on przede wszystkim natychmiast do odbiorcy, a sformułowana w jasny i krótki sposób oferta promocyjna nie zostanie odebrana jako nachalny komunikat - ocenia Anna Flis z ExpertSender.

Sklepy przypominają o niedzielach handlowych. Wysyłają swoim klientom SMS-y

Sklepy zbierają dane klientów, w tym także ich numery telefonów lub adresy e-mailowe poprzez udział w programach lojalnościowych. Zbierając punkty lub kupony rabatowe klient zwykle pozwala także na przesyłanie tymi kanałami informacji handlowych.

- Sporo firm wciąż nie zdaje sobie sprawy, jak cennym zasobem może być baza kontaktów do stałych klientów. Skoro zdecydowali się podzielić się ze sprzedawcą swoim numerem telefonu, to zapewne właśnie z myślą o okazjach takich jak taka - by móc zawczasu dowiedzieć się o niestandardowych sytuacjach - zauważa Maja Wiśniewska.

Jak dodaje, klienci cenią takie komunikaty zwłaszcza, gdy nie ma charakteru promocyjnego, a zawiera przekaz informacyjny, taki jak godziny otwarcia i proste zaproszenie do odwiedzin.

Wysyłkę SMS warto zaplanować już kilka dni wcześniej, można również rozważyć dodanie kuponu rabatowego SMS do okazania przy kasie.

Obecnie w niedziele niehandlowe i święta mogą być otwarte sklepy, w których handel jest prowadzony osobiście przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, we własnym imieniu i na własny rachunek. Otwarte mogą być również piekarnie, cukiernie i lodziarnie oraz punkty działalności gastronomicznej, restauracje, kawiarnie i stacje benzynowe.

Zakaz handlu w niedzielę. Które sklepy mogą być otwarte?

Otwarte w niedziele najczęściej są wybrane:

  • sklepiki osiedlowe,
  • Żabki,
  • Lewiatany,
  • Carrefoury Express.

O otwarciu decyduje samodzielnie właściciel, który wówczas sam będzie musiał obsługiwać klienta. Właściciel może jednak zrezygnować z prawa do otwarcia sklepu w niedzielę i dzień świąteczny.

Sklepy, które mogą być otwarte zawsze, pomimo zakazu handlu to:

  • sklepy prowadzone przez właścicieli,
  • piekarnie, cukiernie i lodziarnie,
  • sklepy i platformy internetowe,
  • stacje paliw,
  • lokale gastronomiczne,
  • kwiaciarnie,
  • apteki i punkty apteczne,
  • sklepy z pamiątkami lub dewocjonaliami,
  • kioski i saloniki prasowe,
  • placówki pocztowe,
  • placówki handlowe w hotelach,
  • sklepy w zakładach leczniczych,
  • placówki handlowe na dworcach, w portach i przystaniach morskich,
  • sklepy na lotniskach,
  • sklepy w strefach wolnocłowych,
  • stoiska handlowe przy cmentarzach.

Ostatnie zmiany w zakazie handlu, które weszły w życie w lutym 2022 r. sprawiły, że supermarkety nie mogą się już otwierać w niedziele jako placówki pocztowe. W ten sposób swoją działalność ograniczyć musiało wiele sklepów ogólnospożywczych, marketów i dyskontów.

Zasady zakazu precyzuje ustawa z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Za złamanie zakazu na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara od 1000 zł do 100 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu