Już niemal połowa polskich konsumentów przy wyborze kupowanych produktów uwzględnia, czy firmy są odpowiedzialne społecznie

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
W świecie w którym, zwłaszcza negatywne, informacje o firmach i markach rozchodzą się lotem błyskawicy, oparcie swojej strategii o Environmental, Social and Corporate Governance (ESG) wydaje się jedyną słuszną drogą. Co istotne nie wystarczą deklaracje wierności określonym wartościom. Trzeba także konsekwentnie prowadzić działania zgodnie z nimi.
W świecie w którym, zwłaszcza negatywne, informacje o firmach i markach rozchodzą się lotem błyskawicy, oparcie swojej strategii o Environmental, Social and Corporate Governance (ESG) wydaje się jedyną słuszną drogą. Co istotne nie wystarczą deklaracje wierności określonym wartościom. Trzeba także konsekwentnie prowadzić działania zgodnie z nimi. Karolina Misztal / Polska Press
Kurs na ESG czy prowadzenie biznesu zgodnie z odpowiedzialnością za środowisko, w sposób zrównoważony oraz z uwzględnieniem interesów społecznych, opłaca się coraz bardziej. Potwierdzają to kolejne badania. Konsumenci, mając wybór, stawiają na firmy odpowiedzialne społecznie, a już co trzeci gotów jest zrezygnować z zakupu, jeśli wie, że marka ma w tej materii dużo za uszami.

Spis treści

Już 37% polskich konsumentów deklaruje, że wpływ na ich wybory zakupowe ma to, czy postrzegają daną markę jako etyczną, a 30% przyznaje, że zdarzyło im się zrezygnować z produktów konkretnej marki, jeśli podjęła ona nieodpowiedzialne działanie w kontekście ochrony środowiska. Co więcej, brak spójności między deklarowanymi wartościami a działaniem marki, motywuje konsumentów do działań przeciwko niej.

Konsumenci już nie żartują: firmy muszą być odpowiedzialne środowiskowo i społecznie

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research i LoveBrands Group na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 16-78 lat. Wyników tych nie mogą zignorować ani marki korporacyjne, ani produktowe, dlatego ich właściciele powinni rozważyć oparcie swojej strategii o ESG, czyli obecnie 3 kluczowe elementy budowania wartości organizacji.

W świecie w którym, zwłaszcza negatywne, informacje o firmach i markach rozchodzą się lotem błyskawicy, oparcie swojej strategii o Environmental, Social and Corporate Governance (ESG) wydaje się jedyną słuszną drogą. Co istotne, nie wystarczą deklaracje wierności określonym wartościom. Trzeba także konsekwentnie prowadzić działania zgodnie z nimi.

To oznacza świadome prowadzenie biznesu uwzględniające ochronę środowiska (E), podejmowanie inicjatyw gwarantujących przestrzeganie praw pracowników, partnerów handlowych, lokalnych społeczności, a także samych konsumentów (S) i wreszcie zachowanie uczciwości biznesowej i działanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (G).

SW Research i LoveBrands Group postanowiły zbadać, jaki wpływ na konsumentów ma prowadzenie działalności biznesowej zgodnie z wymienionymi zasadami i co się dzieje, gdy firma ich nie przestrzega.

- Chcesz ze swojego klienta uczynić ambasadora marki? Oprzyj swoją strategię na ESG i na dodatek bądź spójny z deklarowanymi wartościami – radzi Joanna Niemiec, strateżka i wiceprezes w LoveBrands Group komentując wyniki wspomnianego badania.

Z badania SW Research i LoveBrands Group jasno wynika, że dla ponad 1/3 polskich konsumentów (36%) ważne jest, aby kupowane przez nich marki były etyczne. Tylko 6% twierdzi, że nie ma to dla nich żadnego znaczenia.

Klient kupi, klient poleci markę, o której odpowiedzialności ma dobrą opinię

Co więcej, marki, które postępują zgodnie z deklarowanymi przez siebie wartościami, mogą liczyć na to, że częściej trafiać będą do koszyka konsumenta - taką deklarację składa 42% ankietowanych. Okazuje się też, że jako konsumenci chętniej polecimy takie marki innym (30%).

17% respondentów jest wręcz skłonnych do tego, by o takiej marce napisać pozytywny komentarz w mediach społecznościowych (17%) lub na forum internetowym (14%). Taka spójność między deklaracjami a czynami gwarantuje także marce większe zaangażowanie konsumentów w jej akcje społeczne (11%). Już to powinno zatem marki motywować do kierowania się zasadami ESG.

Bojkot konsumencki marek, postrzeganych jako nieetyczne. To realne zagrożenie

Aż 30% respondentów zadeklarowało, że zdarzyło im się zbojkotować markę, która podjęła działania mogące zaszkodzić środowisku naturalnemu.

To pokazuje, jak bardzo istotna jest to kwestia. Ponad 1/3 (38%) respondentów twierdzi też, że zdarzyło im się całkowicie zrezygnować z korzystania z produktów lub usług konkretnej marki, jeśli jej działanie było sprzeczne z deklarowanymi wartościami, nie tylko tymi związanymi z naturalnym środowiskiem. 23% ankietowanych w takiej sytuacji wręcz zniechęcało do niej swoich znajomych.

- Internet daje konsumentom narzędzia do tego, by nie tylko wyrażać swoje zdanie – w tym wypadku negatywne - ale także do tego, by w realny sposób szkodzić markom, które nie kierują się w swoim działaniu zasadami ESG - komentuje Joanna Niemiec.

Jej słowa potwierdzają twarde dane z badania: 17% ankietowanych zadeklarowało w nim, że podzieliło się swoją negatywną opinią na temat takiej marki na łamach forum internetowego, a 13%, że wyraziła swoje rozczarowanie na jej kanałach w mediach społecznościowych.

Czy demografia ma wpływ na zachowania konsumentów w kontekście etyczności marek?

- Z naszego wspólnego badania płynie wniosek, że o ile miejsce zamieszkania nie ma większego wpływu na stosunek konsumentów do etyczności marek, to wykształcenie, płeć i wiek już tak – wyjaśnia Piotr Zimolzak, Wiceprezes SW Research.

- Przychylność dla marek postrzeganych jako etyczne, częściej deklarują osoby z wyższym wykształceniem (43%) i to kobiety, bardziej niż mężczyźni, doceniają taką postawę. Aż 47% ankietowanych konsumentek (vs 38% mężczyzn) zadeklarowało, że częściej sięga po marki, które postrzega jako etyczne. Mężczyźni (15%) z kolei są bardziej, niż kobiety (9%), skłonni do zaangażowania się w akcje społeczne, które uderzają w marki łamiące zasady etyki - dodaje Piotr Zimolzak

Działasz w zgodzie z zasadami ESG? Powiedz o tym swoim konsumentom

Złe informacje rozchodzą się same. O rozpowszechnianie tych, które dotyczą aktywności marek na rzecz środowiska i społeczeństwa muszą zadbać marketerzy.

Badanie SW Research i LoveBrands Group podpowiada, które kanały w tym przypadku okazują się najbardziej efektywne. Okazuje się, że konsumenci najczęściej wiedzę o kampaniach na rzecz środowiska i społeczeństwa pozyskują:

  • z portali i serwisów internetowych (43%),
  • z telewizji (44%),
  • a także od bliskich (29%).
  • 1/4 badanych wskazuje, że źródłem informacji na temat takich działań są profile marek w mediach społecznościowych,
  • z prasy – 16%,
  • programów lojalnościowych marek – 15%,
  • billboardów i reklamy zewnętrznej – 14%,
  • a także wydarzeń i eventów – 12%.

- W zależności od wieku zmieniają się źródła, z których pozyskiwana jest wiedza o realizowanej przez marki strategii ESG.
Dla najmłodszych odbiorców, czyli tych w wieku do 24 lat, są to głównie profile w mediach społecznościowych – 50%, portale internetowe – 45%, rekomendacje znajomych – 35%, ale też przekazy od influencerów (bloggerów, youtuberów, tiktokerów i innych) – 29%. Najstarsza grupa odbiorców, czyli ci powyżej 50 lat, częściej niż pozostałe grupy czerpie wiedze z telewizji – 50% i prasy – 20% – dodaje Piotr Zimolzak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu