Jak zbadać dogłębnie kondycję spółki? Do czego służy due diligence? Co należy zrobić przed zakupem firmy? cz. III

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Przed zakupem firmy należy wykonać prodedurę due diligence. Wyjaśniamy na czym polega to badanie
Przed zakupem firmy należy wykonać prodedurę due diligence. Wyjaśniamy na czym polega to badanie 123rf.com/profile_stevanovicigor
Przed zakupem firmy, należy sprawdzić, jak wygląda ona od środka, czyli postawić na dogłębne sprawdzenie przedsiębiorstwa. Takie badanie to due diligence, czyli ocena aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa oraz określenie istniejącego, ale także potencjalnego ryzyka związanego z planowaną transakcją.

Spis treści

W dwóch wcześniejszych materiałach wskazaliśmy z ekspertami, kiedy i kto powinien rozważyć zakup firmy oraz na jakim etapie jej funkcjonowania. Zwróciliśmy uwagę także na sposób wyceny przedsiębiorstwa będącego w orbicie zainteresowania inwestora. Teraz przyszedł czas na analizę due diligence – niezbędną przede wszystkim przy zakupie przedsiębiorstw z dłuższym stażem, choć nie tylko.

Kiedy stosujemy narzędzie due diligence do sprawdzenia startupu?

Analiza due diligence sprawdza się także w przypadku startupa, pod warunkiem wszakże, że firma już jakiś czas funkcjonuje na rynku. Stosuje się ją zatem przed zakupem raczkujących firm z potencjałem, ale już z odpowiednio zorganizowanym zespołem, sprawną linią produkcyjną czy grupą pierwszych klientów.

Co to jest due diligence? Kiedy stosowane jest to narzędzie?

Due diligence to poddanie firmy głębokiej analizie celem jej wyceny przez potencjalnego inwestora. Badanie due diligence ma na celu szczegółową ocenę bieżącej sytuacji firmy oraz wskazanie istniejących i potencjalnych ryzyk związanych z planowanym zakupem firmy lub każdą inną transakcją kapitałową dotyczącą badanego przedsiębiorstwa, w tym: fuzją, wydzieleniem lub sprzedażą jego części.

– Due diligence może być różnie definiowane i składać się z wielu elementów. To, jak wygląda w praktyce, zależy m.in. od tego, jaka jest specyfika analizowanego podmiotu, jaką ma strukturę, w jakiej branży działa, itp. – wyjaśnia Damian Cęcelewski, ekspert Ground Frost.

Na jakie pytania powinna odpowiedzieć procedura due diligence?

Analiza sytuacji przedsiębiorstwa powinna zapewnić przede wszystkim zidentyfikowanie i oszacowanie ryzyka lub ryzyk związanych z przyszłą inwestycją. Jej zadaniem jest także określenie specyfiki działania przedsiębiorstwa i sektora, w którym się porusza. Eksperci skupiają się między innymi na kosztach funkcjonowania, ich strukturze, charakterze rynku. Sprawdzają dostawców firmy i odbiorców – obecnych i potencjalnych. Wszystko to służy wypracowaniu strategii rozmów inwestora spółki oraz sporządzenia wyceny przedsiębiorstwa.
Oto obszary badawcze due diligence

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu