Intensywny Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu za nami

AIP
Od lewej: Liliana Anam, Menedżer zarządzający CSRinfoMirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesudr Tomasz Wiśniewski, Wicedyrektor Działu Rozwoju Produktów Informacyjnych i Indeksów, GPWZbigniew Gajewski, Z-pca Dyrektora Generalnego Konfederacji Lewiatan
Od lewej: Liliana Anam, Menedżer zarządzający CSRinfoMirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesudr Tomasz Wiśniewski, Wicedyrektor Działu Rozwoju Produktów Informacyjnych i Indeksów, GPWZbigniew Gajewski, Z-pca Dyrektora Generalnego Konfederacji Lewiatan Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu - relacja z wydarzenia
5 dni, 5 miast, 5 inspirujących wydarzeń, 15 godzin praktycznych wystąpień, 28 doświadczonych prelegentów, prawie 400 zarejestrowanych uczestników – tak w skrócie można opisać tegoroczny Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu (TOB 2016), którego Polska Press była Patronem medialnym. Organizatorzy wydarzenia, eksperci CSRinfo, pokonali prawie 1500 km odwiedzając Warszawę, Poznań, Katowice, Wrocław i Gdańsk z cyklem konferencji, poruszających kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem i zrównoważonym rozwojem.

Głównym założeniem TOB 2016 było pokazanie trzech perspektyw: globalnych wyzwań, krajowej praktyki
i tej najbliższej codziennie podejmowanym decyzjom – czyli perspektywy firmy, dzięki prezentacjom praktyk
zarządzania liderów odpowiedzialnego biznesu. W każdym mieście uczestnicy mogli poznać inne przykłady
i rozwiązania.

Tworząc Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu zależało nam na pokazaniu polskiej praktyki - mówi Liliana Anam, Menedżer zarządzający CSRinfo. Chcieliśmy by uczestnicy wyszli ze spotkania z przykładami rozwiązań i inspiracją do działania. Jak się okazało inicjatywa została bardzo ciepło przyjęta, czego dowody mamy w otrzymywanych podziękowaniach jak i mierzalnym wyniku ankiet. Dlatego planujemy rozwijać TOB w kolejnym roku.

PERSPEKTYWA GLOBALNA
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

Pierwsze wydarzenie w ramach TOB 2016 odbyło się w Warszawie 25 października. Konferencję rozpoczął Kamil Wyszkowski, Dyrektor Generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact w Polsce przedstawiając globalne wyzwania i przyjęte w ubiegłym roku Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2015-2030. Jednym z przedstawionych przykładów były działania prowadzone na rzecz zrównoważonego rozwoju miast, które obecnie stanowią zaledwie 3% powierzchni ziemi, a odpowiadają 60-80% zużycia energii oraz za 75% emisji związków węgla.

PERSPEKTYWA KRAJOWA
Raportowanie niefinansowe w Polsce 2006-2016

W związku z wchodzącymi w tym roku zmianami w ustawie o rachunkowości i tym samym wzrostem zainteresowania raportowaniem niefinansowym podczas TOB prezentowana była polska praktyka raportowania niefinansowego. Eksperci CSRinfo przedstawili wyniki analizy "Raportowanie niefinansowe w Polsce 2016”, które jest pierwszym, tak obszernym zestawieniem raportów niefinansowych publikowanych od 2006 r. Objął on łącznie ponad 300 raportów z polskiego rynku. Warto zaznaczyć, że wchodzący od stycznia 2017 r. obowiązek dot. raportowania informacji niefinansowych obejmie około 300 największych firm

w Polsce, czyli w ciągu najbliższych 2 lat powstanie w Polsce prawie tyle raportów ile w ciągu ostatnich 10 lat łącznie. Badanie odpowiada również na pytania: jakie firmy i z jakich branż raportują? jakie firmy wydały do tej pory najwięcej raportów? Oraz jakie standardy są wykorzystywane najczęściej?

Raport i co dalej…?

Z jednej strony spełnienie obowiązku i wymogów ustawy o rachunkowości, z drugiej zaś użyteczność i wiarygodność raportów niefinansowych dla ich odbiorców. Na bazie analizy raportów z ostatnich 10 lat można zaobserwować na polskim rynku firmy jest już wiele firm konsekwentnie wydających raporty niefinansowe (CSR, społeczne, zrównoważonego rozwoju, zintegrowane). Sporo natomiast jest jeszcze do zrobienia jeżeli chodzi o ich komunikację oraz dotarcie do odbiorców szczególnie zainteresowanych działalnością danej firmy. Do rozmowy na temat Raport i …co dalej? Komunikacja, wiarygodność i użyteczność raportów niefinansowych zaproszono ekspertów, którzy od lat śledzą rozwój tego tematu w Polsce. W Warszawie dyskutowali Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, dr Tomasz Wiśniewski, Wicedyrektor Działu Rozwoju Produktów Informacyjnych i Indeksów z Giełdy Papierów Wartościowych, Zbigniew Gajewski, Zastępca Dyrektora Generalnego Konfederacji Lewiatan oraz Liliana Anam, Menedżer zarządzający CSRinfo. W Katowicach swoim doświadczeniem podzielili się Anita Buczkowska, Ekspertka ds. Komunikacji, ING Bank Śląski, Katarzyna Fraś, Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i CSR, Tauron, Magdalena Kuśmierz, Specjalistka ds. Odpowiedzialności Biznesu, ArcelorMittal Poland, Monika Pachniak - Radzińska, Dyrektor Rozwoju Biznesu, DB Schenker i Ewa Zamościńska, Menedżer projektów CSRinfo. Temat ten cieszył się też dużym zainteresowaniem w Gdańsku, gdzie swoje opinie przedstawiły Ewa Sowińska, Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, Katarzyna Teter, Menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu, Bank Zachodni WBK, Jowita Twardowska, Doradca Dyrektora ds. społecznych i CSR, Grupa LOTOS S.A. Rozmowę ekspertów w Gdańsku prowadziła Liliana Anam, Menedżer zarządzający CSRinfo.

PERSPEKTYWA FIRMY

To najszerszy blok podczas wydarzeń tegorocznego TOB 2016. Świetni prelegenci i paneliści prezentowali szereg praktyk, w tym jak zarządzać ryzykami zrównoważonego rozwoju, jak komunikować skutecznie strategię i następnie ją raportować.

W tym roku sporo miejsca poświęcono również praktykom pracowniczym, budowaniu wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy i angażowaniu pracowników. Temu tematowi został poświęcony panel we Wrocławiu pt. Wyzwania rynku pracy a CSR - perspektywa oczekiwań członków Zarządu, priorytetów HR i działów komunikacji, w którym wzięli udział Tomasz Ślęzak - Wiceprezes Zarządu Work Service S.A., Magdalena Sobiak - Social Fund, CSR & Diversity Leader IBM, Agnieszka Salach - Starszy Specjalista ds. PR KRUK S.A. Robert Bachorski - Kierownik Komunikacji Zewnętrznej SITECH.

Tydzień zebrał imponującą liczbę praktyk i przykładów. Swoje prezentacje przedstawili:

  • Monika Kulik, Ekspert ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Orange Polska - Skuteczna komunikacja strategii CSR - case study Orange Polska
  • prof. Janusz Igras, Przewodniczący Rady Naukowej Centrum Kompetencji PUŁAWY i Dyrektor Naukowy Instytutu Nowych Syntez Chemicznych w Puławach - Centrum Kompetencji PUŁAWY - think tank łączący różnych interesariuszy
  • Tomasz Gasiński, Dyrektor Biura Zarządzania Systemami i Projektami, LOTOS Petrobaltic - Zarządzanie ryzykami zrównoważonego rozwoju
  • Marta Szymborska, Kierownik ds. PR i CSR, Grupa Raben - Strategiczne podejście do odpowiedzialnego biznesu - ewolucja a nie rewolucja. Case study Grupy Raben
  • Monika Pawłowska, Koordynator projektów CSR, Grupa Allegro - Zaangażowanie społeczne Grupy Allegro
  • Katarzyna Radecka, Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, Kompania Piwowarska S.A. - Kropka nad i czyli raportowanie CSR. Jak skutecznie raportować i komunikować? - case Kompanii Piwowarskiej
  • Anita Buczkowska, Ekspertka ds. Komunikacji, ING Bank Śląski - Ewolucja podejścia do CSR - ING Bank Śląski
  • Monika Pachniak - Radzińska, Dyrektor Rozwoju Biznesu, DB Schenker - Zarządzanie odpowiedzialnym biznesem i rozwojem zrównoważonym
  • Magdalena Kuśmierz, Specjalistka ds. odpowiedzialności biznesu, ArcelorMittal Poland - Miejsce pracy i zaangażowanie pracowników w strategii firmy
  • Katarzyna Fraś, Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i CSR, Tauron - Dialog z otoczeniem
  • w praktyce
  • Dominika Kotuła-Gibas, HR & Administration Manager, Blue Media - Budowanie marki pracodawcy - wyzwania i rozwiązania
  • Anna Nojszewska, Dyrektor ds. Komunikacji Volvo Polska - Dwie perspektywy wolontariatu pracowniczego - zaangażowanie pracowników w projekty społeczne.
  • Agnieszka Salach, Starszy Specjalista ds. PR KRUK SA - Projekty edukacyjne wspierające klientów
  • Robert Bachorski, Kierownik Komunikacji Zewnętrznej SITECH - Praktyki społecznej odpowiedzialności biznesu firmy SITECH


Bardzo ciekawe prelekcje zostały wygłoszone również przez przedstawicieli miast:

  • Agnieszka Kępa oraz Małgorzata Cieślak z Urzędu Miasta Poznania w prezentacji Czy Poznań dostrzega CSR? - przykłady działań promujących lokalny wolontariat pracowniczy pokazały jak miasto tworzy przestrzeń do współpracy między biznesem a organizacjami społecznymi
  • Anna Olejnik z Urzędu Miasta Katowice w swojej prezentacji Współpraca z biznesem i jakość życia w Katowicach przedstawiła konkretne przykłady współpracy urzędu miasta z biznesem
  • Katarzyna Drozd-Wiśniewska z Urzędu Miasta Gdańsk, Gdańsk 2030 Plus - jak zbudować dobrą strategię rozwoju odpowiadającą na wyzwania społeczne i gospodarcze? prezentowała cały proces budowy strategii rozwoju dla miasta.

Kolejny Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu zaplanowany jest na 23.10 – 27.10.2017. Już teraz firmy, które chcą współtworzyć to wydarzenie i dołączyć do grona tak wyśmienitych ekspertów mogą zgłaszać się do organizatorów wydarzenia.

Prezentacje z wydarzeń dostępne są na stronie www.csrinfo.org.

Z wynikami badania „Raportowanie niefinansowe w Polsce 2016” można zapoznać się na stronie www.csrinfo.org

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu