Druga fala COVID. Małe firmy rezygnują z wydatków, duże ograniczają koszty i zatrudnienie. Jak polscy przedsiębiorcy szykują się na kryzys

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Małe firmy ratować przed kryzysem chcą się poprzez zwiększenie ostrożności w kwestii zaciągania zobowiązań finansowych w przyszłości, zwiększenie wysokości odpisów amortyzacyjnych i planowanie zwiększenia sprzedaży. Z kolei w przypadku największych firm i korporacji w pierwszej trójce środków, które mają uchronić je przed skutkami kryzysu, znalazło się: obniżenie kosztów prowadzonej działalności, także zwiększenie odpisów amortyzacyjnych oraz ograniczenie zatrudniania nowych pracowników.
Małe firmy ratować przed kryzysem chcą się poprzez zwiększenie ostrożności w kwestii zaciągania zobowiązań finansowych w przyszłości, zwiększenie wysokości odpisów amortyzacyjnych i planowanie zwiększenia sprzedaży. Z kolei w przypadku największych firm i korporacji w pierwszej trójce środków, które mają uchronić je przed skutkami kryzysu, znalazło się: obniżenie kosztów prowadzonej działalności, także zwiększenie odpisów amortyzacyjnych oraz ograniczenie zatrudniania nowych pracowników. Wojciech Wojtkielewicz / Polska Press
Jeżeli chodzi o firmy sektora MŚP, planowanymi działaniami są przede wszystkim: zwiększenie ostrożności w kwestii zaciągania zobowiązań finansowych w przyszłości, zwiększenie wysokości odpisów amortyzacyjnych i planowanie zwiększenia sprzedaży, co ma przynieść większe profity. Z kolei w przypadku największych firm i korporacji w pierwszej trójce środków, które mają uchronić je przed skutkami kryzysu, znalazło się: obniżenie kosztów prowadzonej działalności, także zwiększenie odpisów amortyzacyjnych oraz ograniczenie zatrudniania nowych pracowników.

Codzienne rekordy zachorowań na koronawirusa, które odnotowujemy w naszym kraju, wskazują na to, że mamy do czynienia z tzw. II falą pandemii Covid-19. Podczas, gdy firmy zmagają się kolejny miesiąc z funkcjonowaniem w nowej rzeczywistości – niektóre z nich walcząc o przetrwanie na rynku – ekonomiści i eksperci z wielu branż są zdania, że niestety najgorsze dopiero przed nami i Polskę czeka kryzys gospodarczy, zresztą jak całą Europę. Jak wynika z raportu Intrum, ”European Payment Report 2020”, podobnego zdania są przedsiębiorcy. 57% uważa, że nasz kraj w ciągu roku lub dwóch znajdzie się w recesji, a co 6. respondent badania uważa nawet, że już jej doświadczamy. Czy rodzime firmy mają rzeczywiście podstawy do takiego pesymizmu i co robią, aby przygotować się na przyjście kryzysu?

Co drugi przedsiębiorca w Polsce spodziewa się recesji. W jaki sposób firmy szykują się na przyjście po-covidowego kryzysu?

Nie tylko co 2. przedsiębiorca w Polsce uważa, że w ciągu nadchodzących miesięcy (1-2 lata), nasz kraj czeka recesja, ale również co 5. osoba biorąca udział w badaniu Intrum jest przekonana o tym, że kryzys nadejdzie, tylko nieco później – w ciągu 3-5 lat. To, że polskie firmy nie spoglądają optymistycznie w przyszłość, jest bezpośrednim skutkiem pandemii Covid-19. Skąd ten wniosek?

CZYTAJ DZISIAJ. Kliknij i przeczytaj!

– Gdy w zeszłorocznej edycji naszego badania zadaliśmy podobne pytanie naszym respondentom, czyli przedsiębiorcom, tylko 3% stwierdziło, że doświadcza recesji, a 22% spodziewało się nadejścia kryzysu gospodarczego w ciągu roku lub dwóch. Co więcej, w 2019 r. 32% ankietowanych uważało, że w najbliższym czasie w ogóle nie czeka nas taki scenariusz. Gdy zapytaliśmy o tę kwestię w tym roku, w korona-rzeczywistości, odsetek ten wyniósł zaledwie 7%. Te liczby pokazują dokładnie, w jaki sposób pandemia Covid-19 obniżyła nastroje polskich przedsiębiorców – wyjaśnia Dariusz Sikora, ekspert Intrum.

Negatywnie wpłynie na każdą firmę

Spośród tych respondentów, którzy uważają, że nasz kraj jest już w recesji albo czeka go taki scenariusz w ciągu 5 lat,
48% jest przekonanych o tym, że będzie mieć to negatywny wpływ na ich firmy.
Z drugiej strony należy zauważyć, że polscy przedsiębiorcy wypadają optymistycznie na tle swoich kolegów z Europy. 48% tych ankietowanych w naszym kraju przez Intrum uważa, że już jesteśmy kryzysie albo recesja jest nieunikniona i nadejdzie w ciągu następnych 12 miesięcy. Tym wynikiem znaleźliśmy w trzeciej dziesiątce krajów Europy. Za Polską uplasowały się takie państwa jak: Łotwa (45%), Szwajcaria (43%), Serbia (38%), Słowenia (37%), Irlandia (35%), Bułgaria (33%) i Chorwacja (27%). Na pierwszych pozycjach tej listy znalazły się: Włochy (83%), Belgia (81%), Słowacja (81%), Portugalia (76%), Czechy (74%) i Hiszpania (73%), czyli w większości są to kraje z południa Europy. One najbardziej ucierpiały w czasie pandemii, więc nie dziwi, że respondenci ze wspomnianych państw w największym stopniu spodziewają się zapaści gospodarczej.

Na spotkanie z kryzysem

Nadejście recesji jest faktem dla polskich przedsiębiorców. Zatem jakie kroki podejmują, by przygotować się na kryzys? Mniejsze przedsiębiorstwa i korporacje sięgają po różne rozwiązania.

Obniżanie kosztów, ostrożność w podejmowaniu decyzji finansowych, czyli polskie firmy szykują się na kryzys

Jeżeli chodzi o firmy sektora MŚP, planowanymi działaniami są przede wszystkim: zwiększenie ostrożności w kwestii zaciągania zobowiązań finansowych w przyszłości, zwiększenie wysokości odpisów amortyzacyjnych i planowanie zwiększenia sprzedaży, co ma przynieść większe profity. Z kolei w przypadku największych firm i korporacji w pierwszej trójce środków, które mają uchronić je przed skutkami kryzysu, znalazło się: obniżenie kosztów prowadzonej działalności, także zwiększenie odpisów amortyzacyjnych oraz ograniczenie zatrudniania nowych pracowników.
– Szczególnie cieszy fakt, że żaden z respondentów badania, bez względu na to, czy jest to przedstawiciel sektora MŚP czy korporacji, nie zadeklarował, że jego/jej firma nie planuje podejmować jakichkolwiek działań, by przygotować się na kryzys. Oczywiście, tego, jak polscy przedsiębiorcy poradzili sobie z kryzysem, dowiemy się dopiero za jakiś czas, ale optymistyczne jest to, że biznes jest świadomy zbliżających się problemów finansowych i podejmowane są działania, które mają ograniczyć negatywny wpływ recesji na działalność polskich firm – komentuje Dariusz Sikora, ekspert Intrum.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu