Czy paragon musisz dostać od sprzedawcy do ręki? W lodziarni zrobili inaczej i otrzymali 3000 zł kary z Urzędu Skarbowego

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt podkreśla, że trzeba zastanowić się, jak punkty gastronomiczne i inne sklepy mają wydawać konsumentom paragony. Sprzedawcy mogliby dawać je razem z torbami lub zakupowanym towarem. Wtedy nie byłoby wątpliwości, że dokument trafił bezpośrednio do ręki klienta.
Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt podkreśla, że trzeba zastanowić się, jak punkty gastronomiczne i inne sklepy mają wydawać konsumentom paragony. Sprzedawcy mogliby dawać je razem z torbami lub zakupowanym towarem. Wtedy nie byłoby wątpliwości, że dokument trafił bezpośrednio do ręki klienta. pixabay
Sprzedawca ma obowiązek wydać nam paragon lub fakturę, gdy dokonujemy zakupy w sklepie. Powstaje pytanie, w jaki sposób należy go wręczyć. Czy wystarczy położyć na ladzie przed klientem, czy koniecznie trzeba dać paragon do ręki?

Urząd Skarbowy nałożył 3 000 zł kary za paragon. Czym zawiniła sprzedawczyni?

Trzy tysiące złotych - tyle miała zapłacić sprzedawczyni w jednej z lodziarni w Polsce, którą urząd skarbowy ukarał mandatem za położenie paragonu na ladzie sklepu. Kara została ostatecznie uchylona przez Krajową Administrację Skarbową.

- Przepisy nie regulują sposobu wręczania paragonów konsumentom, co prowadzi do kuriozalnych sytuacji. Sytuacje, w których sprzedawcy wydają paragony i zamiast dać je klientowi do ręki, kładą je na ladzie są powszechnym zjawiskiem. Często konsumenci też odmawiają przyjęcia pokwitowania - tłumaczy Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt.

Jak zaznacza, powstaje pytanie czy w przypadku, gdy klient coś kupuje, a sprzedawca wręcza mu paragon i kładzie go na ladzie - czy jest to niepoprawne zachowanie?

- Jeśli akurat zachodzi kontrola to faktycznie mogłoby wydawać się, że paragon nie został wręczony klientowi osobiście. To kuriozalna sytuacja, biorąc pod uwagę, że wielu podatników zwyczajnie nie chce odbierać paragonów. Z kolei przepisy w żaden sposób nie regulują, w jaki sposób paragony mają być wydawane klientom - dodaje Piotr Juszczyk.

Piotr Juszczyk podkreśla także, że trzeba zastanowić się, jak punkty gastronomiczne i inne sklepy mają wydawać konsumentom paragony. Sprzedawcy mogliby dawać je razem z torbami lub zakupowanym towarem. Wtedy nie byłoby wątpliwości, że dokument trafił bezpośrednio do ręki klienta.

Od decyzji wydanej przez urząd skarbowy przysługuje zawsze odwołanie. Wynika to z faktu, że takie rozstrzygnięcie nie jest jeszcze ostateczne. Odwołać się można do dyrektora izby administracji skarbowej. Jest na to 2 tygodnie. Pismo powinno być poparte dowodami i spełniać określone wymogi formalne wynikające z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu