Co zrobić, aby pracownicy angażowali się w pracę? Nie tylko atmosfera i finanse mają znaczenie

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć  efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie, przekonują autorzy raportu.
Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie, przekonują autorzy raportu. unsplash.com
Zaangażowanie pracowników może okazać się kluczowe dla wyników finansowych firmy i osiągania przewagi konkurencyjnej. Jak jednak zachęcić zatrudnionych do pracy? Zależy to od tzw. czynnika ludzkiego i właściwego podejścia przełożonego, który może motywować innych do osiągania sukcesów. Można również zadbać o odpowiednią atmosferę. Czy są jeszcze jakieś inne metody do tego, by motywować pracowników? Gratyfikacje finansowe nie zawsze pomagają w pracy, dowiadujemy się z raportu „Zaangażowanie. Raport z badania zaangażowania pracowników w Polsce na podstawie danych z systemu Enpulse”.

Spis treści

Zaangażowanie w pracę. Dlaczego jest ważne dla firmy?

- Mimo niewątpliwego rozwoju technologii, zaangażowanie pracownika, a zwłaszcza idącą z nim często w parze innowacyjność jest czymś, co trudno zastąpić nawet najnowocześniejszą sztuczną inteligencją - tłumaczy Krzysztof Rychlicki-Kicior, CEO Makimo Sp. z o.o.

Zaangażowanie pozytywnie wpływa nie tylko na wyniki finansowe firmy.

- Pracownicy zaangażowani czują satysfakcję, gdy efekt ich działań jest widoczny, nie tylko w życiu organizacji, czy jej klientów, ale zwłaszcza gdy przynosi pozytywne skutki w szeroko rozumianym otoczeniu/środowisku. Poczucie sprawczości nierzadko potrafi przynieść satysfakcję większą, niż poprawa sytuacji finansowej - przy założeniu, że ta jest stabilna i na właściwym poziomie - dodaje Rychlicki-Kicior.

Prawie połowa Polaków nie angażuje się w pracę

- Badanie dostarcza konkretnych informacji, nad czym należy pracować, aby zwiększyć zaangażowanie, a tym samym poprawić ogólną sytuację firmy. Badanie zaangażowania jest istotnym krokiem wprowadzania pozytywnych zmian - czytamy w raporcie.

Autorzy raportu podkreślają, że wiedza z takiego badania pozwala na wprowadzanie szybkich działań do budowania stabilnych, zaangażowanych zespołów.

Dlaczego warto angażować się w pracę?

Jedną z kluczowych kwestii analizy zaangażowania jest dopasowanie pomiędzy pracownikiem a przypisanymi do niego obowiązkami, dowiadujemy się z raportu. Dokument podkreśla, że ważna jest także wiara w siłę sprawczą pracowników i to, czy uważają, że ich praca ma znaczenie dla firmy. Niektórzy są gotowi wyjść poza zakres wyznaczonych im obowiązków dla dobra przedsiębiorstwa.

Z raportu Enpulse wynika, że aż 68 proc. badanych jest zdeterminowanych, by w pracy dać z siebie wszystko. 71 proc. docenia możliwość uczenia się nowych rzeczy w pracy.

- Tymczasem grupa pracowników niezaangażowanych nie sprawdza się w tym, co robi, nie wykazuje przy tym energii czy pasji. Po prostu robią, co do nich należy, są nieszczęśliwi, a swoje frustracje często uzewnętrzniają, np. podważając osiągnięcia ich zaangażowanych kolegów i koleżanek - tłumaczy Monika Smulewicz, ekspertka prawa pracy.

Ponadto badacze wskazali, że dużo zależy od:

  • relacji z bezpośrednim przełożonym,
  • odpowiedniego nagradzania,
  • dobrych praktyk i pozytywnej atmosfery,
  • możliwości rozwoju i zdobywania nowej wiedzy.

Co zrobić, aby pracownicy chcieli się zaangażować?

- Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie – przekonują autorzy raportu.

Wprowadzane rozwiązania powinny znaleźć oparcie w uzyskanych wynikach badań.

Ponadto bezpośredni przełożeni powinni również inspirować innych.

- Czasem także po prostu nie zdają sobie sprawy z tego, jak to robić, ale też jak istotne jest to w kontekście budowania zaangażowania – piszą autorzy raportu.

Nie można również zapominać o sprawnej komunikacji w firmie, pomocy w rozwoju pracowników, odpowiedniej atmosfery w pracy zespołowej i wdrażaniu pracownika do jego obowiązków.

Budowanie zaangażowania zaczyna się od pierwszego kontaktu z organizacją, już na etapie procesu rekrutacji. Od tego, jak nowy pracownik zostanie wdrożony, zależy w dużej mierze to, jak poczuje się w zespole, jak będzie postrzegał powierzone mu zadania i wykonywał obowiązki, dowiadujemy się z raportu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu