Co drugi przedsiębiorca lawiruje z cenami. Duże sieci handlowe nagminnie łamią przepisy

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
W sklepach najczęściej brakuje ceny jednostkowej lub ceny w ogóle.
W sklepach najczęściej brakuje ceny jednostkowej lub ceny w ogóle. Andrzej Banaś/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Co druga firma błędnie zamieszcza ceny lub nie zamieszcza ich wcale. Najczęściej nie wskazuje cen jednostkowych, czyli tych za sztukę, kilogram lub litr – alarmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do nagminnego łamania przepisów dochodzi w dużych i znanych sieciach handlowych.

Spis treści

Cena jest jednym z czynników, który - poza marką oraz indywidualnymi preferencjami konsumentów - ma wpływ na decyzje o zakupie towaru, czy usługi. Konsument powinien mieć zatem pełną informację o towarze, w tym również o wysokości jego ceny. Inspektorzy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzają, czy w sklepach i lokalach usługowych otrzymujemy pełną, jednoznaczną i niebudzącą wątpliwości informację o opłatach. Porównują zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.

Efektem wyników ich pracy jest raport współtworzony z Inspekcja Handlową pt. „Prawidłowość przekazywania przez przedsiębiorców o cenach towarów i usług w 2022 r.”.

Ponad połowa przedsiębiorców wprowadza klientów w błąd

Badanie przeprowadzone w pierwszym półroczu 2022 roku objęło kontrolą łącznie 1637 przedsiębiorców. Inspektorzy sprawdzili m.in. sklepy, sieci handlowe, restauracje, stacje benzynowe i parkingi. Nieprawidłowości wykryli aż u 53 proc. badanych firm.

Brak cen, złe wyliczenia i nieprawidłowe oznaczenia

Inspektorzy zweryfikowali ponad 322 tys. partii produktów. Źle lub wcale nieoznaczone ceną było 13 proc. z nich. W sklepach najczęściej brakowało ceny jednostkowej lub ceny w ogóle. Zdarzało się również błędne wyliczenie ceny jednostkowej lub nieprawidłowe oznaczenie ceną. Na parkingach i stacjach benzynowych najczęściej nie eksponowano cenników, które byłyby widoczne dla kierowców pojazdów zbliżających się do parkingu.

W lokalach usługowych brakowało cenników lub miały one niewłaściwe zapisy, np. nie wskazywały jednoznacznej ceny (podawano ją w przedziałach „od, do” lub jedynie jej dolną granicę „cena od…”). Z kolei w lokalach gastronomicznych najczęściej stwierdzaną nieprawidłowością był brak informacji w cenniku o wielkości serwowanych potraw i napojów.

Inna cena na półce, inna przy kasie

Ponadto inspektorzy porównali zgodność cen na półce z tymi zakodowanymi w kasie w prawie 1200 sklepach. Niezgodności na niekorzyść konsumentów stwierdzili w 83 placówkach (6,9 proc. skontrolowanych). W ponad 1300 miejscach Inspekcja Handlowa zweryfikowała również rzetelność obsługi konsumentów, a dokładnie, czy w przypadku produktów sprzedawanych na wagę (np. ciast) sprzedawcy odliczają wagę opakowania. Nieprawidłowości stwierdzono w 66 przypadkach (4,9 proc. zbadanych).

Kary dla przedsiębiorców. Duże sieci handlowe nagminnie łamią przepisy

W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości na nieuczciwych przedsiębiorców nakładane są kary. W pierwszej połowie 2022 r. Inspekcja Handlowa wydała 739 decyzji nakładających kary o łącznej kwocie 628 858 zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach, a także 16 decyzji nakładających kary o łącznej kwocie 76 570 zł za kolejne naruszenie obowiązków.

- Wyniki prowadzonych od lat kontroli pozwalają nam dostrzegać przedsiębiorców, którzy pomimo wielokrotnie nakładanych kar administracyjnych wciąż nie wywiązują się należycie ze swoich obowiązków informacyjnych. W takich sytuacjach nie wahamy się nakładać wysokich kar, przypominamy, że mogą one sięgać nawet do 10 proc. obrotu – podsumowuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Przykładem takich działań jest nałożenie na właściciela sieci Biedronka kary w wysokości 115 mln zł. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że spółka stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i utrzymał nałożoną karę.

Wśród przedsiębiorców kontrolowanych w pierwszym półroczu 2022 r. znalazły się firmy niejednokrotnie łamiące przepisy.
W przypadku Jeronimo Martins Polska, Aldi, Kaufland Polska Markety, Lidl, Inspekcja Handlowa stwierdzała błędne oznakowanie ceną co najmniej trzeci raz, odkąd pierwszy raz ujawniono nieprawidłowości.

UOKiK naruszenie dostrzegł w 7 z 12 sklepów Aldi (58,3 proc.), w 10 z 22 sklepów Kaufland (45,5 proc.), w 24 z 58 sklepów sieci Biedronka (41,4 proc.) oraz w 7 z 22 sklepów Lidl (31,8 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu