Auta poleasingowe- należy się ich obawiać?

Maciej Badowski AIP
Używany samochód można kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych.
Używany samochód można kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. 123RF
Ich przebiegi mogą być wyższe niż w autach prywatnych, ale są pewne, a historia użytkowania przejrzysta, bo są pod stałą kontrolą techniczną. Jakie jeszcze są zalety, a jakie wady samochodów poleasingowych? Co warto o nich wiedzieć by na przekór stereotypom przestać się ich obawiać?

Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W 2016 r. polski rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2,7 mln pojazdów, czyli o blisko 10 proc. więcej niż w 2015 r. W tym było blisko 953 tys. pierwszych rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy oraz ponad 1,7 mln aut, które zmieniły właściciela w Polsce. Warto wiedzieć, że używany samochód można kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Znajdują się tam auta, które wcześniej były używane przez firmy. Warto przyjrzeć się tej ofercie, bo choć o autach pochodzących z leasingu lub z tzw. flot krążą różne opinie, to nie ulega wątpliwości, że są one tańsze od nowych i pewniejsze od komisowych.

Przebieg i stan techniczny

Warto zwracać uwagę na pojazdy, które nie tylko były sfinansowane, ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów, bo leasing leasingowi nie równy. Trzeba rozróżnić samochód poleasingowy, który do tej pory najczęściej był kojarzony z samochodem pochodzącym z windykacji od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej. Z kolei samochody pokontraktowe to te, które pochodzą z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi używanymi przez małe, duże i średnie przedsiębiorstwa. Pojazdy te to najczęściej modele 3-4 letnie, ponieważ właśnie tyle średnio „pracują” w firmach. Faktem jest, że często mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że przebieg jest tutaj gwarantowany, samochody pochodzą z polskich salonów i znana jest pełna historia pojazdu. Ponadto takie samochody pozwalają na uzyskanie niższej ceny zakupu, co w przypadku zakupu takiego samochodu przez konsumenta może być trafną inwestycją.

– Grupa Masterlease specjalizując się zarówno w zarządzaniu flotami samochodów (Car Fleet Management) jak i leasingu samochodów wraz z usługami serwisowymi dysponuje historią użytkowania tych aut oraz pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego i rzeczywistego przebiegu – mówi Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease.

Wybór marek, modeli i typów nadwozia

Prawdą jest, że wśród menedżerów flot pewne modele cieszą się szczególnie dużą popularnością i są częściej wybierane do flot firmowych. Przez ten pryzmat oferta samochodów pokontraktowych może wydawać się wąska, nie dająca zbyt dużego wyboru. Jednakże w leasingu z tzw. pakietem serwisowym dostępna jest pełna gama samochodów różnych marek i modeli w tym auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium.

Wyposażenia

Bardzo podstawowe wyposażenie – to kolejna stereotypowa opinia o samochodach pokontraktowych. Coraz częściej kupując takie auto spotkamy się z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi jak i optymalnym wyposażeniem. Już kilka lat temu firmy zarządzające flotami zaczęły stopniowo odchodzić od pozyskiwania do kontraktów flotowych samochodów w standardzie basic upatrując w nich sposobu na obniżenie ceny swojej oferty. Zauważono, że samochody lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu nowego samochodu to ciesząc się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym pozwalają na uzyskiwanie lepszych cen sprzedaży a tym samym pozwalają na utrzymanie poziomu oferty dając jednocześnie użytkownikom tych samochodów większy komfort ich używania.

Finansowanie

Samochody pokontraktowe trafiają na rynek wtórny w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów za pośrednictwem otwartych lub zamkniętych aukcji do wyspecjalizowanych pośredników – autohandli – to tzw. kanał hurtowy. Drugim jest bezpośrednia sprzedaż samochodów końcowemu użytkownikowi lub nabywcy. Najczęściej dostępne są w różnych opcjach finansowania – można je sfinansować w leasingu albo kupić za gotówkę lub na kredyt. Atutem aut pokontraktowych sprzedawanych przez firmy leasingowe jest wystawiana faktura VAT. Taki dokument trudno będzie uzyskać jeśli auto kupowane jest w komisie lub od indywidualnego sprzedawcy. W tych przypadkach dominują umowy kupna - sprzedaży lub faktury VAT-marża, które wiążą się z dodatkowym obowiązkiem opłacenia podatku (2 proc. od wartości pojazdu).

– Kupując auto pokontraktowe od firmy leasingowej po pierwsze unikamy dalszych podatków, a dodatkowo mamy możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku, gdy chcemy kupić samochód na firmę– mówi ekspert.

Główne zalety i wady samochodów pokontraktowych:

  • gwarancja pochodzenia – samochody z pierwszej ręki
  • gwarantowane przebiegi
  • udokumentowana historia serwisowa
  • pełen wybór marek, modeli
  • możliwość zakupu za gotówkę, na kredyt i poprzez leasing,
  • możliwość średnioterminowego wynajmu
  • możliwość odliczenia VAT.
  • duże przebiegi
  • intensywna eksploatacja
  • możliwy więcej niż jeden użytkownik

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kajetan
Jak się kupuje w odpowiednim miejscu, to nie ma się czego bać, bo niby czego i po co. Bardziej trzeba się obawiać niesprawdzonych sprzedawców, dziwnych internetowych okazji i komisów, w których notorycznie maskuje się faktyczny, często - nazywając sprawę eufemistycznie -nienajlepszy stan mechaniczny i blacharski auta. Zakup poleasingowy przez np. EFL nie niesie za sobą takich ryzyk.
a
andy_w
Obawiać się nie warto. Warto natomiast wybrać dobre sprawdzone źródło, a niezależnie od sprawdzonego źródła krok po kroku porządnie zweryfikować oferty, które nas interesują. Duży wybór ofert jest dostępny w Getin, PKO i EFL.
R
Rysiek
Akurat jestem na świeżo po kupnie auta pokontraktowego z Master1.pl, które należy do Grupy Masterlease wspomnianej w powyższym tekście. Mam auta od 2 tyg. i zrobiłem nim już ponad 2 tys. kilometrów. Wszystko działa bez zarzutu. Widać gołym okiem, że samochód jest zadbany. Potwierdził to również mój szwagier, który jest mechanikiem z blisko 20-letnim doświadczeniem. Rzadko co robi na nim już wrażenie, a tutaj jak obejrzał moją Insignię to naprawdę zrobił duże oczy, że nie ma się za bardzo do czego przyczepić. A przypomnę, że auto 4-letnie z przebiegiem blisko 140 tys.
K
Krzyś
Turbo dobrą opcją jest zainteresowanie się opcją kredytu leasingowego. Aktualnie przechodzę przez proces ostatecznego wyboru ciągnika poleasingowego na efl i raczej na pewno zdecyduję się na tę opcję.
O
Omega
Tytuł powinien brzmieć "Auta poleasingowe- należy je kupować!". Pełna historia w aso, brak możliwości na kręcenie licznika, możliwość sprawdzenia w jakiej firmie jeździł i dostać wydruk tego co należy w autku zrobić lub czego nie ma sensu robić. Dodatkowo pełno ofert na allegro, olx i aukcje.efl.com.pl. A i jeszcze poleasingowe auto można wziąć w leasingu. W sumie fajnie.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu